الزام اجرای مدیریت جامع حوزه زمین در کشور_دانشجو
[ad_1]
به گزارش دانشجو
خبرگزاری موج
، رضا افلاطونی، رئیس سازمان امور اراضی بر لزوم اجرای مدیریت جامع حوزه زمین در سرزمین به منظور خدمترسانی بهتر به مردم و حذف استعلامهای زائد اصرار کرد.
وی در دیدار با نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: برنامهریزی و تصمیمگیری در حوزه مدیریت زمین باید به طور واحد انجام شود که کارها در این عرصه با دقت و شدت بیشتری اجرا شود.
افلاطونی در ادامه گفت: سازمان امور اراضی سرزمین در محورهای مختلفی فعالیت میکند که با اهمیت ترین آن تثبیت مالکیت اشخاص است و دولت نسبت به اراضی و املاک خود، نگه داری کاربری و تجمیع و یکپارچگی اراضی کشاورزی است.
رئیس سازمان امور اراضی سرزمین اضافه کرد: تثبیت مالکیت اراضی پیشران گسترش سرزمین است و اجرای آن تعداد بسیاری از پروندههای مالکیتی در محاکم قضائی را افت خواهد داد.
وی او گفت: تثبیت مالکیت در دو حوزه از بین بردن تداخلات و صدور اسناد اراضی کشاورزی در سازمان پیگیری میشود، قبل از دو سال تازه فقط ۱۱ درصد از اراضی سرزمین از بین بردن تداخل شده می بود، ولی اکنون این مقدار به نزدیک به ۸۰ درصد رسیده و به دستگاههای ذیربط نیز ابلاغ شده است.
افلاطونی تصریح کرد: در حوزه صدور سند اراضی کشاورزی، قانون الزام به ثبت معامله های ملکی ابلاغ و علتشد مشکلات مردم در این حوزه نیز افت یابد؛ تا چندسال قبل فقط چهار درصد از اراضی کشاورزی سنددار شده می بود که اکنون به نزدیک به ۶۰ درصد رسیده است.
وی اصرار کرد: در حوزه نگه داری کاربری اراضی کشاورزی معتقدیم پیشگیری بهتر از درمان است و تحول کاربری اراضی کشاورزی باید در مرحله های ابتدایی شناسایی و متوقف شود، در سال ۱۴۰۲ توانستیم نزدیک به ۵۰ درصد از تحول کاربریهای غیرمجاز تبصره دو ماده ۱۰ قانون نگه داری کاربری را اعمال کنیم که این نوشته جهت بازدارندگی خوبی در سرزمین شده است.
رئیس سازمان امور اراضی فرمود: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در همه استانهای سرزمین راهاندازی شده و پایش هوشمند نیز در سراسر سرزمین در حال اجرا است.
او همین طور گفت: در حوزه تجمیع و یکپارچهسازی اراضی کشاورزی نیز تا قبل از سال ۱۴۰۲ کمتر از ۱۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی تجمیع و یکپارچه شده می بود، ولی در آن سال اجرای مطرح هر شهرستان یک پایلوت به استانها ابلاغ شده و هم اکنون همه استانها این مطرح را اجرا کردهاند.
افلاطونی او گفت: ملزوم است آمار درستی از اراضی کشاورزی وجود داشته باشد تا بتوانیم مدیریت درست را در این اراضی اعمال کنیم، به همین علت حدنگاری اراضی کشاورزی به گفتن یک برتری در وزارت جهاد کشاورزی و سازمان امور اراضی در نظر گرفته شده است.
به حرف های وی، تسهیل اراعه خدمات به مردم نیز از اقداماتی است که در سازمان امور اراضی سرزمین انجام میشود، در این مورد استعلامهای مورد نیاز برای اجرای مطرحهای کشاورزی افت یافته است.
رئیس سازمان امور اراضی در ادامه گفت: هوشمندسازی عمل های امور اراضی از قدمهای مهمی است که جهت خدمترسانی بهتر به کشاورزان و منفعتبرداران میشود و همه عمل های سازمان در بستر سامانه انجام میشود.
وی گفت: برخی از فعالیتهای غیر حاکمیتی سازمان نیز به قسمت خصوصی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منبع های طبیعی برونسپاری شده است.
افلاطونی اضافه کرد: نیاز است تا آمایش سرزمین در سرزمین اجرا شود و هر فعالیتی در مکان مناسب خود اجرا شود و اراضی کشاورزی از چرخه تشکیل خارج نشود.
تحکیم ساختار مدیریت امور اراضی در استانها الزامی است
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این نشست او گفت: ملزوم است تا مدیریت امور اراضی در استانها به اداره کل ارتقا یابند و با ساختاری نیرومندتر از تحول کاربری اراضی کشاورزی جلوگیری شود.
محمد سراج افزود: باید نقشه جامعی از اراضی سرزمین داشته باشیم و مقدار و نقشه کامل اراضی کشاورزی اشکار شود و هرگونه ساختوساز در این اراضی ممنوع اظهار شود.
او همین طور گفت: اراضی کشاورزی همانند منبع های نفت و گاز امانتی برای نسل آینده است و باید از ظرفیت ائمه جمعه و شوراها و دهیاران برای فرهنگسازی در رابطه حفاظت از اراضی کشاورزی منفعت گیری کرد.
سراج اضافه کرد: باید به مالکیت خصوصی افراد احترام گذاشت، ولی این بدین معنی نیست که اجازه دهیم هر فعالیتی در اراضی کشاورزی انجام شود و این اراضی از چرخه تشکیل خارج شود، مردم بدانند افراز و ساختوساز در اراضی کشاورزی ممنوع است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی فرمود: اراضی کشاورزی فراهم کننده امنیت غذایی جامعه است و با افرادی که این امنیت را تهدید میکنند، باید مقابله شود.
او گفت: ملزوم است تا آمایش اراضی کشاورزی در سرزمین وجود داشته باشد تا فعالیتهای غیرکشاورزی در اراضی کشاورزی ممنوع شود؛ فرهنگسازی در این عرصه از اهمیت خاصی برخوردار است.
دسته یندی مطالب
[ad_2]
منبع