۳ میلیون دلار به واردات تاکسیهای برقی تعلق یافت
[ad_1]
مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت:
مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت او گفت: تا بحال سه میلیون دلار ارز به واردات تاکسیهای برقی تعلق داده شده و قرار است این خودروها از طریق شرکتهای خودروساز داخل شوند.
به نقل از خبرگزاری موج، مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت با اشاره به این که تا بحال سه میلیون دلار ارز به واردات تاکسیهای برقی تعلق داده شده و قرار است این خودروها از طریق شرکتهای خودروساز داخل شوند، تصریح کرد: مطابق برنامهریزی وقتی، خودروسازان باید تا آخر سال، ۶۰ درصد از تعهدی که در رابطه با خودروهای برقی امضا کردند را داخل ناوگان حمل و نقل کنند.
حسن کریمی سنجری در نشست «گسترش حمل و نقل خودروهای عمومی برقی در سرزمین: بایدها و سیاستها» در موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی با بیان این که تدوین سند گسترش خودروهای برقی در سرزمین در حال تدوین است، اظهار کرد: از جمله موضوعاتی که باید در این سند دیده بشود ظرفیتها و محدودیتهای سرزمین، تامین برق، زیرساختهای شارژ، استانداردهای شارژ و مدل اقتصادی گسترش خودروهای برقی است.
وی با بیان این که در او گفت و گو مدل اقتصادی باید بازدید بشود چه اتفاقی در کشورهای دیگر به خصوص چین که در این حوزه پیشرو است افتاده و آنها چه مدل اقتصادی دارند، او گفت: بر این مبنا میتوانیم تصمیم بگیریم چه خودروهایی داخل کنیم و از چه استاندارها و پروتکلهایی منفعت گیری کنیم. بخشی از این نوشته در مرکز پژوهشهای مجلس و بخشی در مرکز مطالعات و پژوهشهای بازرگانی در حال بازدید است.
کریمی سنجری با بیان این که تا بحال سه میلیون دلار ارز به واردات تاکسیهای برقی تعلق داده شده و قرار است این خودروها از طریق شرکتهای خودروساز داخل شوند، تصریح کرد: مطابق برنامهریزی وقتی، خودروسازان باید تا آخر سال ۶۰ درصد از تعهدی که در رابطه با خودروهای برقی امضا کردند را داخل ناوگان حمل و نقل کنند.
مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان این که در مورد خودروهای هیبریدی میانبری برای انتقال از خودروهای فسیلسوز به فول الکترونیک می بود، او گفت: احتمالا کشورهای پیشرفته در ابتدا مطمعن ملزوم را به خودروی برقی نداشتند و به همین دلیل برای اغاز از خودروهای هیبریدی منفعت گیری کردند. این که آیا ایران هم باید همین مسیر را طی کند یا مستقیم سراغ خودروهای برقی برود یک چالش است که باید در سند گسترش خودروهای برقی دیده بشود.
وی با بیان این که دنیا به گسترش خودروهای برقی اقبال نشان داده و ایران هم راهی جز رفتن به همین مسیر ندارد، او گفت: مقصد از این مسیر فقط صرفه جویی در مصرف بنزین نیست، بلکه افت هزینههای سلامت و تبعات زیست محیطی منفعت گیری از سوختهای فسیلی نیز مورد نظر است.
کریمی سنجری در آخر او گفت: شرکتهای خصوصی خودروساز هم باید خودشان را آماده کنند که حداقل ۳۰ درصد تولیدشان را تا ۵ سال آینده برقی کنند؛ چون در غیر این صورت از بازار عقب میهمانند. این چنین شرکتهای دانش بنیان نقش مهمی در گسترش پلتفرم خودروهای برقی خواهند داشت.
[ad_2]
منبع