خودروبازی جای خود را به خودروسازی داده است/ از گران فروشان لاستیک نمیگذریم
[ad_1]
خبرگزاری موج
، عباس علی آبادی وزیر صمت نشست سوال و جواب مسئولین بسیج دانشجویی سرزمین که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، در خصوص تفکیک وزارت بازرگانی و صمت اصرار کرد: تفکیک این دو وزارتخانه نادرست می بود چرا که سیاستگذاری در این دو حوزه اساسا مشترک است و طبیعی است که باید این دو حوزه تجمیع شوند.
وی در ادامه این چنین در جواب به حواشی تشکیل شده در خصوص حکم مدیریت رئیس اتاق بازرگانی نیز تصریح کرد: ما در اتاق بازرگانی تابع سیاست های نظام هستیم. به این علت جستوجو حاشیه نیستیم و از خودمان نیز تصمیم نگرفتیم. در این نظام حاکمیت قواعد وجود دارد و ما نیز بر این مبنا تصمیم گیری می کنیم.
وزیر صمت این چنین به نوشته واردات خودروهای کارکرده به سرزمین اشاره کرد و افزود: قانون این نوشته در مجلس مصوب شده و آیین نامه خوردروهای کارکرده نیز تصویب شده است. نگرانی ما از ناحیه تامین ارز است که بانک مرکزی نیز اظهار کرده که ناموافق تامین آن نیست به محض این که ارز مورد نیاز تامین بشود، مشکل وارادات خودروهای کارکرده نیز از بین بردن خواهد شد. به طور کلی من اعتقاد دارم نگرانی مردم بابت ماشین بیمورد است، ما سیاست هایی در این عرصه پیش بینی کردیم که به موقع آن را اظهار می کنیم.
علی آبادی با گفتن این که زمان آن رسیده است که صنعت ماشین در سرزمین منقلب بشود، خاطر نشان کرد: ما باید به سمت خودروهای نسل آینده سرزمین که خودروهای برقی و هوشمند است حرکت کنیم.
وی با اصرار بر این که قیمت گذاری دستوری مانع از رشد تشکیل در سرزمین خواهد شد، او گفت: ماشین یک کالای رقابتی است که باید مردم بتواند در رقابت، محصول مورد علاقه خود را انتخاب کنند. بر این جهت سیاست ما در ماشین باید تحولی باشد. ضمن این که من فکر می کنم می توان صنعت ماشین را می توانیم به سمت بازار رقابتی پیش ببریم.
وزیر صمت با گفتن این که ما در سرزمین ۳۶ ماشین ساز داریم،تصریح کرد: به نظر من این خودروسازان به جای این که خودروساز باشند ماشین باز می باشند. چرا که خودروسازی یک مقیاس اقتصای و مقیاش موضوعی دارد که خودروسازان ما این دو مقیاس را محقق نکردند و ما باید خودروسازی را باید به سمت شرایط رقابتی ببریم. متاسفانه ما در این حوزه آنچه که می بینیم این است که ما شرایط را برای مردم تکلیف میکنیم که این حالت ما را به سمت پیشرفت نخواهد برد.
اصرار بر راه اندازی خودروهای برقی
علی آبادی این چنین اصرار کرد: منظور از خودروهای نسل آینده همان خودروهای برقی، اشتراکی، هوشمند و ماهیت گسترش کنندگی دارند. ما در صنعت خودروسازی به این سمت حرکت می کنیم.
وزیر صمت این چنین ضمن گفتن این نوشته که حالت معادن سرزمین خوب نیست به حادثه معدن طزره اشاره کرد و او گفت: معدن طزره متعلق به ذوب آهن اصفهان است. بلافاصله بعد از این اتفاق من به معدن طزره رفتم در اینجا کارگروه و کمیته ای برای رسیدگی این نوشته راه اندازی شد تحلیل اول این حادثه این می بود که در معادن ذغال سنگ گاز متان در دوران راه اندازی ساختگاه زمین شناسی شکل می گیرد پشت صحنه که تخریب می کنند بعضی اوقات کپسول های متان سوراخ می بشود و اگر شرایط احتراق و انفجار باشد حادثه روی میدهد در نوشته طزره این شرایط پیش آمد.
او همین طور گفت: ما در دنیا در معادن ذغال سنگ ناظر حوادث بسیاری هستیم، اگر چه این کار نمی تواند توجیه منطقی باشد، چون به طور کلی حالت معادن خوب نیست. ما در وزارت صنعت در نقش مطالبه گری این نوشته را پیگیری می کنیم و در شرایط جاری چشم به راه تکمیل فرایند رسیدگی هستیم و از نظر کارشناسی ملزوم است دقت کافی در این پرونده صورت بگیرد.
زیرساخت تشکیل خوردوهای برقی را داریم
وزیر صمت این چنین با گفتن این که هیچ کشوری در منطقه همانند ایران زیرساخت ملزوم را برای تشکیل و منفعت گیری از خودروهای برقی ندارد، یادآور شد: به گفتن فردی که برق را می شناسم می گویم ما در همه مناطق سرزمین اعم از روستاها از نعمت برق برخردار می باشند و زیرساخت های ملزوم برای راهاندازی این خودروها وجود دارد. هم چنان که ماشین بنده برقی است و خودم آن را ساختم و همه تکنولوژی ساخت موتور آن بومی است.
علی آبادی در ادامه با گفتن این که ماشین های برقی مصرف انرژی کمتری دارند، اظهار کرد: اولین ماشین هایی که سال ۱۹۰۵ ساخته شدند، برقی بودند. از نزدیک به دو دهه پیش بشر مجدد به این سمت حرکت کردند به طوریکه در برخی کشورهای عربی بالای ۷۰ و در نروژ بالای ۸۵درصد ماشین ها برقی شدند.
وزیر صمت با گفتن این که ۱۵ ایستگاه برقی که نزدیک به ۷۰ شارژر دارند برای خودروهای برقی در تهران نصب شده است، او گفت: در کل سرزمین نزدیک به ۱۰۰ ایستگاه برای ماشین های برقی نصب شده است و تا آخر امسال این عدد به ۵۰۰۰ می رسد. با این شرایط هیچ مشکلی برای ساخت خودروهای شارژی نداریم. ضمن این که تا بحال بیشتر از ۱۵ نفر از خیرین سرزمین اظهار آمادگی کردند که جاده های سرزمین برای این ماشین آماده کنند. به این علت ماشین های برقی اقتصادی و زیست محیطی می باشند.
وی در خصوص افتلاستیک در سرزمین نیست او گفت: لاستیک به قدر کافی در سرزمین تشکیل شده و وجود دارد ولی متاسفانه عطش خواست آن تا این مدت وجود دارد؛ به طوریکه طی سه هفته قبل به اندازه نیاز ۳ ماه در سرزمین لاستیک تشکیل کردیم. در واقع ما سالیانه ۲۲ میلیون حلقه لاسیتک برای ماشین های حاضر نیاز داریم و با در نظر گرفتن مقدار لاستیکی که برای خودروهای خارجی داخل میبشود در کل بالای ۳۰ میلیون حلقه لاستیک در سال نیاز داریم.
هر فردی لاسیتک گران خرید با ۱۲۴ تماس بگیرد
علی آبادی با گفتن این که تعرفه لاستیک اصلاح شده است،او گفت: با دقت به این که قیمت تشکیل کارخانه لاستیک افزایش یافت و انگیزه برای تشکیل آن وجود دارد. ضمن این که نظام توزیع آن نیز اصلاح شد و اظهار کردیم هر فردی اگر لاستیکی گران تر خرید به سامانه ۱۲۴ تماس بگیرد تا به گفتن تخلف به تعزیرات معارفه می شوند. هر فردی هم که لاستیک بخواهد می تواند از مراکز توزیع به قیمت دولتی لاستیک تهیه کند.
وی در خصوص بالا بودن قیمت سیمان در سرزمین نیز او گفت: اکنون ما ۱۷ کارخانه سیمان در سرزمین داریم که سال های پیش تاسیس شدهاند اما صاحبان آن به علت زیانده بودن حاضر به اندوخته گذاری نیستند و متاسفانه قسمت سیمان همانند قسمت لوازم خانگی زیانده است و کارخانه های این دو قسمت دچار رکود شدهاند
[ad_2]
منبع