فقط ۴ همت از ۱۰۸ همت دارایی‌های دولت مولدسازی شده است/رهبر انقلاب تکلیف اختلاف مجلس و دولت را اشکار کردند

فقط ۴ همت از ۱۰۸ همت دارایی‌های دولت مولدسازی شده است/رهبر انقلاب تکلیف اختلاف مجلس و دولت را مشخص کردند

[ad_1]


به نقل از

خبرگزاری موج


، داود منظور در نشست علمی حقوق برنامه در نظام حقوقی جمهوری اسلامی در پژوهشکده شورای نگهبان او گفت: ۷۰ دهه توانایی برنامه‌نویسی در سرزمین توانایی ذی‌قیمتی برای نظام حقوقی سرزمین است و ما در این ۷۰ سال قسمت جدیدی را به نظام حقوقی سرزمین افزودیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: در سرزمین ما پچ پچ‌هایی نقل می بود که آیا هم چنان ملزوم است برنامه‌های ۵ ساله را نگه داری کنیم یا خیر، هم چنان هم در این عرصه درمورد الزام ادامه برنامه‌های پنج‌ساله اختلاف‌نظرهایی وجود دارد، اما جمع‌بندی مقامات عالی سرزمین این است که این الزام هم چنان برقرار باشد.

منظور او گفت: با وجود این که تعداد بسیاری علاقه‌ای به نگاشته شدن برنامه‌های ششم و حتی هفتم نداشتند، جمع‌بندی این شد که برنامه‌های پنج‌ساله را داشته باشیم.

او همین طور گفت: قانون برنامه، نه فقط قانونی همانند دیگر قوانین حقوقی و نه برنامه است، قانون برنامه یعنی می‌خواهیم برخی برنامه‌های مهم را که به تحقق اهداف اساسی ما پشتیبانی می‌کند به قانونی الزام‌آور تبدیل کنیم و متخلفان از آن مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه گفت: حتما باید به الزامات محدودیت و زمان‌دار بودن برنامه‌ها دقت کنیم. یکی از این الزامات آن است که نباید در برنامه‌های پنج‌ساله داخل قانونگذاری‌هایی از جنس دائمی شویم یا این که نباید قوانین دائمی را تحول دهیم.

آخرین اخبار ورزشی ,فرهنگ وهنر ,تکنولوژی و اقتصادی را در دانشجو دنبال کنید.

منظور افزود: صندوق گسترش ملی یکی از نهادهای مهم سرزمین است که در قانون برنامه پنجم تشکیل شد درحالی که به باور من این صندوق به‌قدری مهم است که نیازمند قانونی جداگانه است.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه گفت: نباید در برنامه داخل فضای بودجه شویم، برنامه، بودجه ۵ ساله نیست، بلکه برنامه‌ای پنج ساله است، اما طبق معمول دستگاه‌ها به تشکیل ردپا در برنامه جهت منفعت گیری از آن طی سال‌های سپس علاقه‌مند می باشند.

او همین طور گفت: برخی دستگاه‌ها علاقه دارند ماموریت های کاری خود را در قالب برنامه‌ها تعریف کنند، در حالی که برنامه یعنی قدم‌های جدیدی که می‌خواهیم برداریم.

وی تصریح کرد: ما مدام اصرار داشتیم که به‌جستوجو بودجه پنج ساله نیستیم، بلکه به‌جستوجو برنامه ۵ ساله هستیم، اما شاهدیم در برنامه مصوب مجلس در تعداد بسیاری از موارد نه‌تنها داخل فضای بودجه‌ای شده‌ایم، بلکه بودجه‌نویسی کرده‌ایم و احکامی به تصویب رسیده که ماهیت بودجه‌ای دارد، نه برنامه‌ای؛ این عمل های به معنی منحرف کردن ماهیت برنامه پنج‌ساله است.

منظور با اشاره به این که یکی از مولفه‌های برنامه هفتم رشد ۸ درصد می بود، اظهار کرد: بودجه سرزمین هم باید واقع‌گرایانه باشد، در غیر این صورت، نظم جاری سرزمین بهم می‌خورد.

وی تصریح کرد: در قانون بودجه امسال ۱۰۸ همت (هزار میلیارد تومان) به‌گفتن درآمد حاصل از مولدسازی دارایی‌های دولت مقصد‌گذاری و نتیجه این شده که امروز از این رقم فقط ۴ همت تحقق اشکار کرده است.

منظور او گفت: نحوه رسیدگی به برنامه در مجلس و شورای نگهبان زیاد مهم است، برخی از حقوقدان‌ها معتقد بودند در برنامه ضرورتا نباید به نوشته اصل ۷۵ دقت بشود. این نگاه در مجلس هم وجود داشت؛ به این علت هنگامی در کمیسیون تلفیق، برنامه هفتم را بازدید می‌کردیم ناظر تغییراتی زیاد پرهزینه در لایحه دولت بودیم که ما را زیاد دلواپس کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه گفت: هنگامی بار مالی احکامی را که مجلس تحول داده یا اضافه کرده می بود، محاسبه کردیم، به رقمی در نزدیک به ۱۵ هزار هزار میلیارد تومان (همت) رسیدیم. از نظر دیگر مشاهده کردیم که احکامی که در لایحه دولت آمده و ناظر به درآمد بودند و از سوی مجلس حذف شده می بود به نزدیک به ۵۰۰۰ همت رسیده است.

او گفت: در کل با ۲۰ هزار همت کسری بودجه‌ای روبه رو بودیم؛ ما این نوشته را مکتوب کرده و در اختیار رهبری قرار داده و ابراز نگرانی کردیم.

منظور در ادامه گفت: رهبری تدبیری فرمودند و روی نامه دولت دستوری دادند که رویکرد رسیدگی به برنامه‌ها و لوایح به‌اختصاصی برنامه و بودجه را تحت‌تاثییر قرار داد. رهبری صریحا فرمودند که تکلیف رابطه قوه مقننه و مجریه را در رسیدگی به لوایح دولت، قانون اساسی (اصل ۷۵) روشن کرده و تصرفات مجلس در لوایح دولت نباید شاکله لوایح دولت را بر هم بزند؛ این به آن معناست که هنگامی دولت لایحه‌ای می‌دهد باید لایحه تصویب بشود، نه آنکه تغییرات مجلس آنقدر زیاد بشود که لایحه را به مطرح نمایندگان تبدیل کند.

او همین طور گفت: بر پایه این تدبیر رهبری توانستیم در تعداد بسیاری از موارد با نمایندگان مجلس به جمع‌بندی برسیم و رئیس مجلس نیز انصافاً در تعداد بسیاری از موارد همراهی کردند و به تعداد بسیاری از پیشنهادات نمایندگان به‌علت اصل هفتاد و پنج بودن، اجازه مطرح ندادند. با این وجود مواردی وجود دارد که به جهت اصرار نمایندگان مجلس به تصویب رسیده که ما در موارد را به‌صورت مکتوب به شورای نگهبان اراعه داده و نظر خود را حرف های‌ و اظهار کرده‌ایم که بار مالی دارند.

منظور اصرار کرد: در فرآیند رسیدگی به لوایح برنامه با تدبیری که رهبری دادند، مسیر جدیدی باز شده که در قبل وجود نداشته است.

[ad_2]

منبع