تأخیرهای استارشیپ به گمان زیاد علتشوند ناسا از برنامه فرود روی ماه عقب بیفتد

آزمایش استارشیپ

[ad_1]

اولین پرتاب آزمایشی استارشیپ در ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ این ریسک را تشکیل کرد که برنامه آرتمیس ناسا برای وجود پایدار روی ماه دچار تأخیرهایی بشود. برنامه آرتمیس ۳ قرار است در در سال ۲۰۲۵ پرتاب بشود. اما دیوان محاسبات آمریکا (GAO) می‌گوید برخی از قسمت‌های سیستم فرود انسانی (HLS) اسپیس‌ایکس زیاد تر از مأموریت‌های متداول ناسا به طول انجامیده‌اند.

مأموریت فرودگر ماه HLS استارشیپ نیازمند این است که یک مخزن سوخت به فضا ارسال و سپس پر بشود. سپس از پر شدن مخزن، HLS به آن متصل می‌بشود و سوخت‌گیری می‌کند و سپس راهی ماه می‌بشود.

مطابق گزارش دیوان محاسبات آمریکا، اسپیس‌ایکس برای منفعت‌برداری از این سیستم سوخت‌گیری فضایی باید استارشیپ را با پیروزی به مدار زمین بفرستد. اسپیس‌ایکس قرار می بود در پرتاب فروردین به این نقطه دست یابد. اما شکل‌گیری یک آتش درون راکت علتشد تا سیستم توقف خودکار آن، علتانفجار راکت بشود.

سپس از دومین پرتاب استارشیپ، فعالیت‌ها در تأسیسات اسپیس‌ایکس افزایش یافته تا راکت‌ها برای تست‌های بعدی آماده شوند.

تأخیرهای اسپیس‌ایکس در رویدادهای کلیدی استارشیپ

دیوان محاسبات می‌گوید اسپیس‌ایکس و ناسا در چندین «اتفاقات کلیدی» استارشیپ و HLS تأخیرهایی دارند. هشت اتفاقات از ۱۳ اتفاقات کلیدی دچار تأخیر شش تا ۱۳ ماهه شده‌اند. استارشیپ باید این رویدادها را تا پیش از پرواز آرتمیس ۳ کامل کند.

تأخیرهای استارشیپ می‌توانند روی ایمنی مأموریت‌های سرنشین‌دار تأثیر داشته باشند، چون ناسا زمان کمتری برای بازدید ملزومات انسانی استارشیپ خواهد داشت. تا وقتی که استارشیپ با پیروزی به مدار زمین نرسد، نمی‌توان مرحله های بعدی را اجرا کرد؛ از جمله یک تست بدون سرنشین پیش از آرتمیس ۳ و سوخت‌گیری درون فضا.

پیروزی استارشیپ در پرواز اول خود می‌توانست تأخیرها را جبران کند. منشأ مهم این تأخیرها موتور رپتور و مخزن سوخت می باشند. این نگرانی وجود دارد که رپتورها نتوانند به‌طور پیدار سطح کارکرد قابل‌قبولی را نگه داری کنند. فرصتی نیز برای طراحی سیستم موتور تازه وجود ندارد.

این چنین گزارش دیوان محاسبات می‌گوید که اسپیس‌ایکس در گسترش تکنولوژی‌های سیستم انبار سوخت فضایی پیشرفت چندانی نکرده است. سیستم‌های کلیدی که اسپیس‌ایکس باید گسترش بدهد عبارت است از:

  • مکانیسم و سنسورهای اتصال (برای شناسایی، هدایت و اتصال فیزیکی استارشیپ به تانکر و انتقال سوخت)
  • اندازه‌گیری سوخت (برای تعیین مقدار سوخت داخل مخزن و مقدار سوخت منتقل‌شده)
  • قابلیت مخزن برای کنترل هدررفت سوخت در فضا

باید ذکر کرد که گزارش تازه منتشرشده دیوان محاسبات آمریکا، پیش از دومین پرتاب آزمایشی پیروزی‌آمیز استارشیپ تهیه شده است. در تست دوم، بوستر با پیروزی جدا شد و موتورهای استارشیپ روشن شدند. تصاویری از تأسیسات اسپیس‌ایکس در تگزاس مشخص می کند که فعالیت‌ها در آن‌جا بعد از این پرتاب افزایش یافته تا کمپانی فضایی برای تست‌های آینده آماده بشود.

آخرین اخبار ورزشی ,فرهنگ وهنر ,تکنولوژی و اقتصادی را در دانشجو دنبال کنید.

[ad_2]

منبع