۷۰۰ میلیون دلار مواد اولیه لوازم خانگی داخل شد
[ad_1]
خبرگزاری موج
، محمد فرهاد کیایی عضو هیئت مدیره کانون لوازم خانگی ایران، او گفت: بر پایه اظهار آمارهای رسمی، عمق ساخت داخل یخچال فریزر, ۶۰ درصد، تلویزیون ۳۰ درصد، ماشین لباسشویی ۵۸ درصد و کولر آبی ۱۰۰ درصد است. با حمایتو در نظر گرفتن مشوقها، میتوان عمق ساخت داخل برخی از لوازم خانگی کوچک همانند پکیج و لباسشویی، تا ۶۵ درصد رساند. تشکیل لوازم خانگی در سال ۹۶ نزدیک به ۷ میلیون دستگاه می بود که این عدد در سال ۱۴۰۱ از ۱۶ میلیون دستگاه فراتر رفت.
وی با اشاره به قضیه تحریم و خروج شرکتهای خارجی از سرزمین و ممنوعیت واردات از سال ۹۷, افزود: بر پایه آمارهای رسمی، نیاز بازار لوازم خانگی سرزمین سالانه نزدیک به ۶ میلیارد دلار است که واردات قطعات یا اقلام مرتبط با این صنعت، هم اکنون به یک میلیارد دلار رسیده است.
کیایی در ادامه گفت: بیشتر از ۲ میلیون و هفتصد دستگاه انواع یخچال فریزر سال قبل توسط ۳۰ تولیدکننده بزرگ سرزمین تشکیل و بخشی بسیاری از نیاز بازار از این طریق فراهم شد.
عضو هیئت مدیره کانون لوازم خانگی ایران با گفتن این که صادرات محور شدن صنعت لوازم خانگی در چند سال تازه نقل شده است او گفت: با دقت به موانعی که در صادرات لوازم خانگی وجود دارد؛ در صادرات قطعات لوازم خانگی میتوانیم موفق تر عمل کنیم.
کیایی در ادامه گفت: هم اکنون قطعه سازانی در سرزمین فعالیت میکنند که مازاد تشکیل را حتی به کشورهای اروپایی صادر میکنند، اما تا این مدت سیاستهای مشخصی برای قطعه سازی این صنعت، وجود ندارد ضمن این که نیازمند تشکیل استانداردسازی مناسبی برای این صنعت همانند صنایع فرد دیگر از جمله خودروسازی هستیم.
وی او گفت: با دقت به این که مزیتهای رقابتی در سرزمین خصوصاً در برخی مواد اولیه وجود دارد اگر نگاه درستی به صنعت لوازم خانگی داشته باشیم قطعه سازان میتوانند در حوزه صادرات هم موفق عمل کنند.
عضو هیئت مدیره کانون لوازم خانگی ایران او گفت: تلاش انجمن لوازم خانگی در چند سال قبل تدوین راهبردهایی برای این صنعت می بود که با تحول دولتها، کارکرد و رویکرد شرکتهای لوازم خانگی متفاوت و راهبردها به سرانجام نرسید. برای داخلی سازی برخی از لوازم خانگی سیاست جدی وجود ندارد، چون برخی از آنها به اندوخته گذاریهای بزرگی نیاز دارد که باید یا خود دولت ورود کند یا مشوقهایی برای قسمت خصوصی در نظر بگیرد.
او همین طور گفت: مزیتهایی در برخی مواد اولیه و قطعات در سرزمین وجود دارد که دیگر کشورها این مزیت را ندارند از جمله گاز ایزوبوتان و سیکلوپنتان که از ملزومات مهم در صنعت یخچال سازی است؛ اکنون ۱۰ برابر نیاز داخل تشکیل میبشود و کشورهای منطقه در صنعت لوازم خانگی هم به این گازها نیاز دارند و از کشورهایی همانند چین و کره فراهم میکنند.
کیایی این چنین به قیمت گذاری دستوری در این صنعت اشاره کرد و افزود: هنگامی قیمت گذاری دستوری حاکم میبشود نباید انتظار نوآوری خاصی در صنعت داشت چون، بعضی اوقات اوقات برخی از نوآوریها و فناوریها، هزینههایی به همراه دارند.
او همین طور گفت: برای مثالً در عرصه افت مصرف انرژی در برخی از محصولات برودتی و حرارتی، باید عمل مناسبی صورت بگیرد که امکان پذیر هزینههای تشکیل را افزایش دهد، اما هنگامی سختی دستوری روی قیمت باشد، تشکیل کننده هیچگونه رغبتی برای تشکیل ندارد. راهبردهای تدوین شده لوازم خانگی و صنایع مرتبط با آن، عمدتاً کلیاتی است که مفهوم دقیقی ندارند و نمیبشود با آن به مقصد و نقطه اشکار و واحدی رسید.
کیایی او گفت: همانندًا منفعت گیری از کمپرسور اینوِرتِر برای افت مصرف انرژی در یخچال فریزر، یک کالای اساسی است که همه زمان کار میکند، اما تولیدکننده به علت افزایش قیمت رغبتی برای منفعت گیری از این مزیت ندارد.
او گفت: اگر کمپرسور اینورتر در یخچال فریزر منفعت گیری بشود ۲۰ تا ۲۵ درصد افت مصرف انرژی اتفاق میافتد، اما به علت این که قوت خرید مردم افت یافته، خریدار حاضر نیست بهای آن را پرداخت کند، از طرفی هم نه تنها مشوقهایی برای تولیدکننده در نظر گرفته نمیبشود حتی موانعی هم تشکیل میبشود.
[ad_2]
منبع