داوران راجع به آثار چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر چه انها گفتند؟
[ad_1]
خبرگزاری موج
، محمدرضا عباسیان درمورد کیفیت آثار چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر او گفت: ناظر تنوع موضوعی و جغرافیایی خوبی در آثار چهل و دومین جشنواره بینالمللی فجر هستیم و خوشبختانه ساخت فیلمهای آپارتمانی در این دوره افت داشته که نوید دهنده این است مخاطبان این دوره از جشنواره از برآیند فیلمها راضی باشند.
وی در ادامه افزود: سینما ، صنعت نیست که بگوییم یک روال رو به رشد دائمی دارد. اصل آن بر پایه هنر، ذوق و قریحه فیلمسازان و فضایی که در آن کار میکنند، پیش میرود. احتمالا به تعبیری میتوان او گفت در دهههای قبل مقدار فیلمها و تاثیرگذاریشان زیاد تر بوده است اما این آفت و صدمه فقط منحصر به جشنواره فیلم فجر در ایران نمیبشود بلکه همه دنیا را در بر میگیرد. به نظر من در کارهایی که امسال دیده شده، به فیلمنامه دقت کمتری شده است اما در کنار آن همانند تعداد بسیاری از سالهای قبل فیلم اولیها درخشانتر بودند و آثار آنان بهتر از فیلم چندمیها است.
عباسیان با اشاره به این که ژانر فیلم اولیها در این دوره از جشنواره تنوع خوبی داشته است، او گفت: فیلمها به طور غیر قابل قیاسای نسبت به سالهای قبل در این دوره از جشنواره وجود داشتند. از طرفی تنوع جغرافیایی نسبت به سالهای قبل رشد خوبی داشته است. ساخت فیلمهای آپارتمانی افت چشمگیری داشته است که اتفاق مثبتی برای سینما محسوب میبشود. جشنواره فجر به خودی خود جذابیت اختصاصیای دارد و مردم دوست دارند، فیلمها را در طول جشنواره ببینند که این کار نیز امسال با دقت به اسامی که فیلمهای آنان به جشنواره راه اشکار میکنند، وجود دارد.
داریوش ارجمند یکی دیگر از اعضای هیات انتخاب چهل و دومین جشنواره بینالمللی فجر درمورد این دوره از جشنواره او گفت: این دوره از جشنواره را دیدنی میبینم چرا که رنگین کمانی از فرهنگ در آن وجود دارد و این خاصیت فرهنگ ما است. این سینما نیز برآمده از همین مردم و همین فرهنگ است و من آن را دوست دارم.
او در ادامه گفت: به نظر من جشنواره فیلم فجر زیاد مهم و گرامی است چون این جشنواره حاصل ۴۲ سال کار در سینمای این مملکت است. ما یک تاریخ مدام داریم که هیچ انقطاعی در آن نیست و اگر انقطاعی صورت گرفته آمادگی برای یک جهش بزرگ بوده است، همانند وقفهای که در انقلاب مشروطه اتفاق افتاد. سینما باید امتداد فرهنگ چندین هزار ساله فرهنگ باشد و انقطاع و انفصال در آن نباشد. دیدگاه من به جشنواره فجر یک دیدگاه ممتد در دنباله فرهنگ سرزمینام است.
ارجمند درمورد برسیاش از فیلمهای این دوره جشنواره فیلم فجر فرمود: برسی من سلیقه من است، همان طور که سینمای ایران سلیقه افرادی است که آن را راه میبرند، به همین علت ما در هر جشنواره یا نگاه هر فیلمسازی یک سلیقه میبینیم اما ما بزرگان بسیاری در سینمای ایران داشتیم که قلههای جهانی را فتح کردند و بزرگان سینمای جهان به احترام آنان کلاه از سر برمیدارند.
محمد حسین لطیفی عضو دیگر هیات انتخاب چهل و دومین جشنواره بینالمللی فجر درمورد آثار این دوره از جشنواره او گفت: امسال ناظر وجود پر رنگ فیلم اولیها در چهل و دومین جشنواره بینالمللی فجر بودیم و این اتفاق بیانگر ورود نسل نویی به سینمای ایران است که امکان پذیر در بین آنان با استعدادتر، با توانایی و احتمالا کم توانایی وجود داشته باشد.
او با گفتن این که ما به جستوجو با توانایی های برتر بودیم، افزود: تلاش شد برای ورود فیلم اولیها سهمیه نسبتا بیشتری در نظر گرفته بشود و بتوانند در سودای سیمرغ هم وجود داشته باشند.
عضو هیات انتخاب چهل و دومین جشنواره بینالمللی فجر فرمود: فکر میکنم ماموریت جشنواره گرم نگه داشتن سینمای ایران است و میبینیم که همه به جستوجو این می باشند که خودشان را به این خط آخر برسانند و زحمات خود را اراعه کنند و امیدوارم چراغ جشنواره همیشه پرنورتر باشد.
او با گفتن این که ناظر فیلمبرداریهای زیاد خوبی در این دوره از جشنواره بوده است، او گفت: در قسمتهای فنی و موسیقی اتفاقات خوشایندی افتاده است و در حوزههای ملی و فراملی نیز ناظر فیلمهای خوبی بودیم.
حسین زندباف از اعضای هیات انتخاب نیز فرمود: با دقت به سابقه من در کارهای اجرایی، ناظر زحمات و انرژی زیاد فیلمسازان برای فیلمهایشان در این دوره از جشنواره بینالمللی فجر بودم و به نظر میرسد شرکت کنندگان در این دوره تصمیم گرفتند سینمای ایران را به کمال برسانند چرا که چند سال پیش سینمای ایران در هر جشنوارهای افتخار جشنوارههای جهانی می بود به عبارتی اعتبار جشنوارههای جهانی به وجود سینمای ایران می بود.
وی در ادامه افزود: اشکالی که در سینمای ما وجود دارد این است که کارگردانان جوان ما به گمان زیاد فیلم را با مردم در سالنها نمیبینند بلکه در خانه میبینند و این دیدنها تفاوت تعداد بسیاری دارد. تماشای برخی از فیلمهای اول در این دوره از جشنواره من را شگفتزده کرد و فهمید شدم کارگردانها به چه اندازه در این دوره زحمت کشیدهاند و امیدوارم سینمای ایران به جایگاه مهم و حقیقی خود برگردد. چرا که با تماشای فیلمهای این دوره از جشنواره حس کردم سینمای ایران چند پله صعود کرده است و امیدوارم همانند تقوایی و کیارستمیهای دیگر از بین این فیلمسازان متولد بشود.
محمدحسین قوی یکی دیگر از اعضای هیات انتخاب چهل و دومین جشنواره بینالمللی فجر نیز با اهمیت ترین اتفاق این دوره از جشنواره را وجود کارگردانان فیلم اولی، تنوع اقلیمهای متفاوت و ژانرهای متفاوت فیلم در سینما دانست و او گفت: برای سومین سال است که من عضو هیات انتخاب آثار در جشنواره فیلم فجر هستم و میتوانم بگویم امسال نسبت به سالهای قبل از نظر تنوع جغرافیایی و ژانری و وجود کارگردانان جوان با جشنواره متغیری روبرو هستیم.
او همین طور گفت: ما در این دوره از جشنواره فیلم فجر ناظر ژانرهای متغیری ازجمله ورزشی، اجتماعی، فاتتزی و تخیلی، کمدی و اکشن هستیم که احتمالا یکی از با اهمیت ترین ویژگی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر است. جشنواره فیلم فجر، جشن سینمای ایران است و دوست دارم اهالی سینما برای تماشای فیلم کارگردانان جوان در آن وجود اشکار کنند. وجود پیشکسوتان و اساتید نیز بیشک جهت انگیزه کارگردانان جوان و ترقی سطح کاری آنان میبشود.
این چنین روح الله سهرابی عضو هیات انتخاب این دوره از جشنواره فیلم فجر درمورد با اهمیت ترین ویژگی چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر و تفاوت آن با دورههای قبل گفت: با اهمیت ترین ویژگی این دوره تنوع در ژانر است. در این دوره از جشنواره فیلمهایی با مضامین گوناگون داریم که شامل عرصههای گوناگون کودک و نوجوان و دفاع مقدس، تاریخ معاصر و انقلاب میبشود و کمتر دورهای را برای میآورم که یک جشنواره سبد رنگانگی از مضامین گوناگون را پوشش داده باشد. امسال به علت وجود پیشکسوتان سینما توام با وجود فیلمسازان جوان ، معتقدم جشنواره پر نشاطی را پیش رو داریم. این دوره جزو معدود ادواری است که به آثار کمدی دقت شده و احتمالا بخشی از این دقت اقبال و استقبال مخاطبان به این ژانر از سینما است. درمجموع در این دوره ناظر جشنوارهای پر نشاط و با رقابت تنگاتنگ هستیم و سال سینمایی ما این گونه اغاز خواهد شد که با مطمعن به فیلمسازان جوان مستعد، مسیر پیش رو برای آنان هموار خواهد شد.
[ad_2]
منبع