خیز گروه کشتیرانی برای تبدیل بندر چابهار به بندر ترانشیپی منطقه/ تخلیه و بارگیری بی سابقه ۱۷۰۰۰TEU کانتینر در چابهار
[ad_1]
، این مقام مسئول که در حاشیه بازدید خبرنگاران رسانه های جمعی از ظرفیت ها و توانمندی های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بندر چابهار با گفتن این که برای راهاندازی و تداوم خط مستقیم کشتیرانی به بندر چابهار، همه مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بسیج شدهاند، تصریح کرد: اکنون بندر شهید بهشتی چابهار به مرکز ترانشیپ کالاهای کانتینری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به سه بندر امام(ره)، عسلویه و بوشهر تبدیل شده است.
وی خاطرنشان کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مجموعه لجستیک را در چابهار راهاندازی کرده که همه فعالیتهای ترمینالداری، تخلیه و بارگیری کانتینر را انجام میدهد که به همین منظور ترمینال لجستیک گروه کشتیرانی با مساحت نزدیک به ۵ و نیم هکتار در مجاورت اسکله شماره ۱ و ۲ بندر شهید بهشتی مورد منفعتبرداری قرار گرفته است.
به حرف های این مدیرارشد در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، عمده کانتینرهای تخلیه شده در بندر شهید بهشتی چابهار از مبداء بنادر چین و هند و با منفعت گیری از خطوط مستقیم کشتیرانی می باشند که از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به طور منظم راه اندازی شده اند.
او گفت: در عین حال کالاهای صادراتی به مقصد چین و هند نیز به طور مستقیم بر روی کشتیهای یاد شده بارگیری میبشود که تبدیل افت چشمگیر «ترانزیت تایم» برای صاحبان کالا شده است.
این مقام مسئول با اشاره به این که اکنون حمل کالا با کشتی از بنادر چین و تخلیه آن در چابهار و ترانشیپ به بنادر بوشهر، عسلویه و خرمشهر در کمتر از ۲۰ روز انجام میبشود، در ادامه گفت: این کار موجبات رضایت خاطر صاحبان کالا را فراهم کرده است به صورتی که طی ۱۰ ماهه سال جاری، نزدیک به ۱۷ هزار TEU کانتینر از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این بندر تخلیه و بارگیری شده که در تاریخ بندر چابهار بیسابقه است.
وی با اصرار بر این که با همت گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و همکاری مجدّانه سازمان بنادر و دریانوردی و دیگر دستگاههای ذیربط، طی چهار سال قبل ورود کالاهای مورد نیاز سرزمین به مقصد چابهار افزایش قابل توجهی داشته است، اظهار داشت: در حوزه صادرات نیز خوشبختانه از دو ماه پیش، صادرات کالاهای یخچالی نیز از مبداء بندر چابهار اغاز شده است.
نماینده گروه کشتیرانی در بندر چابهار در این خصوص افزود: محصولاتی همانند سیب و خرما با کانتینرهای یخچالی به مقصد سرزمین هند صادر خواهد شد و از سمت هند موز در زمان زمان دو روز و با منفعت گیری از کانتینرهای یخچالی به بندر چابهار داخل میبشود، ضمن این که علاوه بر تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری، ترانزیت و صادرات کالاهای فله خشک نیز از طریق بندر چابهار در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به خرید ۱۵۰ دستگاه کامیون از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران جهت گسترش حمل و نقل ترکیبی، او گفت: با دقت به عدم امکان منفعتمندی از حمل و نقل ریلی در بندر چابهار همزمان با خرید کامیونهای یاد شده با چند شرکت توانمند در حمل جادهای نیز برای حمل کالا قرارداد بسته شده تا کالاها از مبداء و یا به مقصد بندر چابهار به طور DOOR TO DOOR حمل و نقل شوند.
وی با مهم برسی کردن این عمل تصریح کرد: در منطقه سیستان و بلوچستان کامیون مناسب به تعداد ملزوم وجود ندارد به این علت فعال شدن دهها دستگاه کامیون در این مسیر برای جلب هر چه زیاد تر مطمعن صاحبان کالا و بالفعلسازی اندوختهگذاری کلان در بندر چابهار و این چنین رونق کریدور شمال-جنوب از مسیر چابهار زیاد مورد قیمت است.
او همین طور گفت: گروه کشتیرانی با اجرای این دست برنامهها هزینه حمل و زمان حمل را تا حد امکان برای صاحبان کالا از جمله کالاهای ترانزیتی در بندر چابهار افت داده است.
به حرف های این مقام مسئول در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران راهاندازی حمل و نقل جادهای از بندر چابهار را در حوزه ترانزیت کالا به کشورهای حوزه CIS زیاد با اهمیت دانست و او گفت: با اضافه شدن ۱۵۰ دستگاه کامیون مورد اشاره قادر خواهیم می بود که در زمان زمان کوتاهی کالا را به بنادر امیرآباد و انزلی در دریای خزر برسانیم و از آنجا با کشتیهای شرکت کشتیرانی دریای خزر به سرزمین مقصد حمل کنیم به این ترتیب کالا از بنادر چین تا بنادر کشورهای حوزه CIS طی زمان ۲۲ تا ۲۴ روز به مقصد میرسد.
وی با اشاره به تسهیلاتی که سازمان بنادر و دریانوردی برای صاحبان کالا برای منفعت گیری از بندر چابهار در نظر گرفته است، تصریح کرد: این سازمان برای کالاهای ترانزیتی از/به بندر چابهار ۵۰ درصد تخفیف در هزینه خدمات قائل شده است که قابل دقت است.
نماینده گروه کشتیرانی در بندر چابهار درمورد حالت تجهیزات فنی بندر چابهار نیز او گفت: با سازمان بنادر و دریانوردی در همه قسمتها از جمله فنی و تجهیزاتی همکاری زیاد خوبی وجود دارد اما انتظار این است که بندر چابهار هر چه سریع تر به تجهیزات ملزوم همانند گنتریکرینها تجهیز بشود تا شناورهای بزرگتر قادر به پهلوگیری در بندر باشند و بندر چابهار به یکی از مراکز ترانشیپی سرزمین تبدیل شده و به گفتن مکمل بندر شهید رجایی فعالیت نماید.
وی راهبرد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را تبدیل کردن بندر چابهار به بندر مکمل بندرعباس خبرداد و او گفت: معتقدیم با از بین بردن برخی کمبودها بندر چابهار باید در بین زمان نه تنها به بندر ترانشیپی داخلی بلکه به بندر ترانشیپی به دیگر بنادر خلیجفارس تبدیل بشود.
این مقام مسئول در آخر با اصرار بر این که گروه کشتیرانی بر مسئولیت اجتماعی خود در همه امور واقف است، تصریح کرد: با راه اندازی ترمینال لجستیک بندر چابهار از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اشتغالزایی خوبی برای تعداد بسیاری از ساکنین منطقه تشکیل شده است و تعداد بسیاری از جوانانی که بیکار بودند هماکنون در این ترمینال مشغول به کار می باشند.
[ad_2]
منبع