«صبحانه با زرافهها» برگرفته از باورها شخصی سروش صحت
[ad_1]
خبرگزاری موج
به نقل از ستاد خبری چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر ، نشست خبری فیلم سینمایی «صبحانه با زرافهها» در سانس چهارم روز شنبه ۱۴ بهمن در خانه رسانه برگزار شد.
در این نشست خبری، سروش صحت (کارگردان)، سیدمصطفی احمدی (تهیهکننده)، خشایار موحدیان (تدوینگر)، آرمان فیاض (مدیر فیلمبردادی)، مهیار علیزاده (آهنگساز)، امیرحسین حداد (طراح صحنه) و امین صفایی (نویسنده) وجود داشتند.
در ابتدای این برنامه، سروش صحت کارگردان این فیلم سینمایی فرمود: من و ایمان صفایی سالهای سال است با هم کار میکنیم و همه کارهایی که تا بحال انجام دادهایم، مبتنی بر علایق و سلایق ماست، یعنی هر چیزی که دوست داریم و به آن معتقد هستیم را برای نوشتن انتخاب میکنیم و در این خلال، کلی دوست اشکار میکنیم و عوامل هر فیلممان راه اندازی میبشود.
او گفت: من خوشحال و خوشبخت هستم که این عوامل و بازیگران درجه یک در این فیلم وجود دارند.
صحت در ادامه او گفت: جهان مدرن به قدر کافی شگفت و غریب است و علیه خودش هجویهای هم هست. چیزی که من و ایمان مینویسیم، فقطً جهانبینی ماست و امکان پذیر هجویه باشد یا نباشد، جز این هر چه بگویم افترا حرف هایام.
این کارگردان درمورد اقتباس از ادبیات در فیلم گفت: من و ایمان دلمان میخواهد بتوانیم از بزرگان ادبیات جهان و ایران؛ چه کلاسیک و چه مدرن اقتباس کنیم. چندباری هم تلاش کردیم؛ اما اتفاق نیفتاده است. آرزوی ماست که بتوانیم روزی از این گنجینه ادبیات منفعت گیری کنیم.
او همین طور گفت: ما سه داستان در ذهنمان داشتیم. یکی از آنها قصه رفاقت چند آقا و فرد دیگر رفاقت چند خانم می بود. داستان سوم هم روایت دوستی چند خانم و آقا می بود. نمیدانم بشود که دومی و سومی را ساخت یا خیر؛ اما امیدوارم شرایط مهیا بشود. تم داستان «صبحانه با زرافهها» بخشش و ماجرای رفاقت چند آقا می بود که در یک عروسی کلید میخورد.
در ادامه این نشست سروش صحت با اشاره به تاثیرپذیری از ازمایش ها زندگی روی خلق تاثییر فرمود: هر فیلم یا کتابی که ما میبینیم یا میخوانیم، حتی لحظاتی که در زندگی توانایی میکنیم؛ خواه یا ناخواه در ذهنمان تاثییر میگذارد.
او همین طور گفت: باید بگویم در تشکیل این فیلم، از طراح صحنه گرفته تا فیلمبردار و تدوینگر، همه و همه هنرشان را خرج کردند.
در ادامه برنامه، مهیار علیزاده آهنگساز «صبحانه با زرافهها» اظهار داشت: سروش صحت و کارهای قبلیاش را زیاد دوست داشتم. فضای آثارش با دیگر فیلم و سریالها متفاوت است. من هم دیر به این پروژه اضافه شدم و در زمان زیاد کم یعنی چهار روز زمان داشتم تا کارم را انجام دهم. امیدوارم تا حدودی توانسته باشم کارم را درست انجام دهم.
خشایار موحدیان، تدوینگر این فیلم، گفت: در ابتدا می خواهم بگویم الهه ایزدی در تدوین این کار زیاد موثر می بود. سلیقه من و سروش به هم نزدیک شده و تلاش میکنیم به ریتمی برسیم که در ذهنمان است.
آرمان فیاض مدیر فیلمبرداری فیلم «صبحانه با زرافهها» درمورد توانایی وجود در این فیلم سینمایی گفت و او گفت: از وقتی که با سروش صحت کار کردم، دیگر کار کردن با دیگر کارگردانان دشوار شده است. او انسان بزرگی است و روح بزرگی دارد و علتمیبشود تا نقاط تاریک درون ما روشن بشود. من فقط راهی را رفتم که سروش صحت به من نشان میداد.
در ادامه برنامه، امیرحسین حداد طراح صحنه گفت: جمله معروفی داریم که هر لوکیشینی باید روح داشته باشد و باید بگویم که سروش صحت آموزگار خوبی برایم بوده است. همانقدر که کار کردن در پشتصحنه با او به ما خوش میگذرد، سخت هم هست، چراکه اشکار کردن فضای ذهنی او زیاد دشوار است.
صحت در جواب به نظر یکی از خبرنگاران که حرف های می بود آخر فیلم زیاد «دارک» می بود، او گفت: از نظر من، آخر فیلم با بخشش همراه می بود. آخر فیلم یعنی ۱۰ دقیقه آخر برای ما زیاد مهم می بود؛ چون سخنمان در این دقایق گفتن میشد.
وی با اشاره به استعارهای از محتوای فیلم افزود: بهشت زرافهها جایی است که لانگشات و روح داشته باشد.
این کارگردان در توضیح محتوای فیلم گفتن داشت: اصولا دوست دارم اگر کاری میسازم، برای تماشای خانوادهها مناسب باشد.
در ادامه، سروش صحت اصرار کرد: فامیلی من و خشایار موحدیان با هم فرق دارد؛ اما با همدیگر برادر هستیم. همه عوامل فیلم، خانواده هستیم و در طی این مسیر، تنها یک چیز است که ادامه اشکار میکند و آن هم اهمیت دوستی و دقت به زندگی است.
امین صفایی نویسنده فیلم «صبحانه با زرافهها» درمورد سروش صحت او گفت: ۱۶ سال است که مینویسم و همه را از آقای صحت یاد گرفتهام. باید بگویم که زندگیام را هم از او دارم.
احمدی، تهیهکننده فیلم نیز در ادامه فرمود: آرزوی من می بود که اسمم کنار اسم سروش صحت قرار بگیرد. واسطه آشنایی ما پژمان جمشیدی می بود؛ من زمان بسیاری نیست که در این حوزه فعالیت میکنم ولی همیشه دوست داشتم که با سروش صحت کار کنم.
در ادامه این برنامه، پژمان جمشیدی بازیگر این فیلم از طریق تماس تلفنی به نشست خبری اضافه شد و او گفت: ما مدام مدیون اصحاب رسانه هستیم. از این که نتوانستم خدمت شما برسم، عذر میخواهم چون سر فیلمبرداری سریال «زیرخاکی» هستم. نخستین کار من با سروش صحت در سریال پژمان می بود و ورودم را به هنر مدیون ایشان هستم.
وی در ادامه افزود: دست اصحاب رسانه را میبوسم که با این حقوق ناچیز تا این ساعت میایستند تا اخبار را پوشش دهند. از صمیم قلبم از همه اهالی رسانه ممنون هستم و مدیونتان هستم؛ چه وقتی که از من نقد کردهاید و چه وقتی که تعریف کردهاید.
در ادامه این نشست سروش صحت گفت: ابتدای این فیلم همانند به فیلم «هنگاور» است؛ اما راستش را بخواهید وقتی که فیلمنامه را مینوشتیم اصلا به یاد آن فیلم نبودیم و بعدا فهمید آن شدیم. شباهت به آن فیلم وجود دارد؛ اما نیت ما همانندسازی از «هنگاور» نبوده است.
ایمان صفایی نویسنده این فیلم، افزود: من شهادت میدهم که آقای صحت این فیلم را ندیده بودند و وقتی که من شباهت را گفتم، آن را تماشا کرد.
سروش صحت اظهار داشت: این فیلم برآمده از باورها من است. به نظرم، «صبحانه با زرافهها» در ترویج دوستی است. اگر ما در فیلم درمورد مواد مخدر سخن بگویید کردهایم، به معنی ترویج آن نیست؛ بلکه میخواستیم نشان دهیم که مشکلات از همان نشات میگیرد.
او گفت: میدانم که همیشه نمیتوانیم ببخشش داشته باشیم؛ اما اگر به آن دقت کنیم میبینیم که با بخشش زندگی بهتر میبشود. احتمالا چون آدم پر اشتباهی هستم، میخواهم که بخشش هم ترویج اشکار کند.
این کارگردان درمورد انتخاب بازیگران نیز او گفت: من فکر کردم در فیلمی که فقط با ۶ نفر پیش میرود، بهتر است از بازیگرانی منفعت گیری بشود که مخاطب از پیش، با آنها آشنا می باشند.
صحت اصرار کرد: من و ایمان صفایی کتاب حکمتهای تائو یا به نام فرزانگی را زیاد دوست داشتیم. علت این که در این فیلم، از این کتاب منفعت گیری شده، علاقه ما به این کتاب و فرزانگی است.
وی در آخر ادامه اصرار کرد: آخر این فیلم تلخ نیست؛ بلکه در کل آخر تلخ است.کدام پایانی را در زندگی سراغ دارید که شیرین باشد؟ با این وجود آخر «صبحانه با زرافهها» تلخ نیست.
[ad_2]
منبع