بندر مکران ظرفیت بندری سرزمین را تا ۲۰۰ میلیون تن افزایش میدهد
[ad_1]
وزیر راه و شهرسازی:
وزیر راه و شهرسازی اصرار کرد: با منفعتبرداری از بندر مکران، ظرفیت بندری سرزمین به ۲۰۰ میلیون تن افزایش مییابد.
خبرگزاری موج
، مهرداد بذرپاش عصر یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ در جلسه هیئت دولت با اشاره به اصرار رئیس قوه مجریه مبنی بر منفعتگیری زیاد تر از ظرفیتهای اقتصاد دریامحور، گزارشی از عمل های و کوششهای انجامشده در این عرصه اراعه کرد.
بر پایه این گزارش، در یک سال و نیم قبل فقط در بندر شهید رجایی ۲۰ درصد افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری تشکیل شده و با دقت به اندوختهگذاری توأمان دولت در گسترش بنادر بزرگ و کوچک، ظرفیت تخلیه و بارگیری بندری سرزمین در مرز ۳۰۰ میلیون تن قرار دارد.
بهحرف های وزیر راه و شهرسازی، دولت در کنار گسترش و افزایش ظرفیت بنادر بزرگی چون شهید رجایی، امام خمینی و شهید بهشتی، در بنادر کوچک و مردمی نیز اندوخته گذاریهای خوبی داشته که در نتیجه آنها بندر خمیر، بندر سیریک، اروندکنار و بوموسی به منفعتبرداری رسیده و بنادر گناوه، دیر و کنگان نیز در مرحله های پایانی ساخت و منفعتبرداری قرار دارند.
بذرپاش با گفتن این که با منفعتبرداری از بندر بزرگ مکران، ظرفیت بندری سرزمین ۲۰۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت، خاطرنشان کرد: در ۱۱ ماهه نخست امسال تجارت دریایی سرزمین بیشتر از ۹ درصد، ترانزیت دریایی ۳۴ درصد و ورودی مسافر از مرزهای دریایی هم ۱۰ درصد رشد داشته است.
وی این افزایش ظرفیتها در قسمت بار و مسافر دریایی را حاصل بیشتر از ۵۰ هزار میلیارد تومان اندوختهگذاری قسمت خصوصی در کنار اندوختهگذاریهای دولت گفت و او گفت: اکنون فقط در تکمیل فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار ناظر ۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اندوختهگذاری قسمت خصوصی هستیم و برای عملیات اجرایی فاز ۲ این بندر با همکاری قسمت خصوصی هم فراخوان داده شده است.
بذرپاش این چنین از عملیات در حال اجرای ساخت یک میلیون تن سیلوی غلات، افزایش ۳۰ درصدی مکندههای مکانیزه غلات که شدت بارگیری و تخلیه را چندبرابر میکند و خواست ساخت ۴۰ دستگاه شناور دریایی به قیمت معادل بیشتر از ۱۲۰ میلیون دلار به شرکتهای داخلی خبر داد و افزود: همه شاخصها در قسمت تجارت دریایی رشد قابلاحتیاطای داشته و در نتیجه موجودی کانتینری و فلهای در قسمت تخلیه و بارگیری در بنادر سرزمین افت قابل توجهی ثبت کرده است.
وزیر راه و شهرسازی در آخر با اشاره به افت ترافیک و معطلی کامیونها در گمرک آستارا به کمتر از یکسوم که در نتیجه اجرای دو عمل نوبتدهی از مبدأ و منفعتبرداری از مسیر تازه ترانزیتی بوده، اظهار کرد: با منفعتبرداری کامل از این مسیر ترانزیتی، دیگر ناظر ترافیک و معطلی کامیونها در این قسمت نخواهیم می بود.
[ad_2]
منبع