در حال مقابله با سونامی تبلیغات غیر مجاز جراحی زیبایی هستیم
[ad_1]
مدیرکل تبلیغات و خبر رسانی وزارت فرهنگ :
مدیرکل تبلیغات و خبر رسانی وزارت فرهنگ او گفت: ترویج بیضابطه جراحیهای زیبایی جهت شکلگیری بحران هویت ایرانی در جامعه خواهد شد.
خبرگزاری موج
، عباس محمدیان، مدیرکل تبلیغات و خبر رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اخبار انتشار شده توسط یکی از رسانههای نقل بینالمللی در حوزه افزایش جراحیهای زیبایی در کشورمان اظهار داشت: یکی از مسائلی که امروزه در شهرها و به اختصاصی کلان شهرها با آن روبه رو هستیم و در صورت غفلت ناظر تسری آن به شهرها و روستاهای کوچک نیز خواهیم می بود، روال فزاینده تمایل افراد به انجام جراحیهای به کلمه زیبایی است. این مساله به اختصاصی در بین زنان و دختران و حتی پسران جوان قابل دقت است و برخی مطالعات و بازدیدها حکایت از افت قابل دقت سن تمایل به انجام این عملها در بین جوانان و نوجوانان دارد.
مطالعات انجام شده در این عرصه نشان از تبعات گسترده ترویج این جراحیها دار از این رو می توان شکل گیری تمایل غیرضروری به انجام جراحیهای غیر زیبایی را یک انحراف اجتماعی و فرهنگی نامید که متاسفانه امروزه برخی در سودای دستیابی به درآمدهای نجومی در پوششهای به ظاهر معتبری همانند پزشک و جراح دست به تبلیغ و ترویج آن میزنند و اینگونه سرزمین و جامعه خود را دچار مشکلاتهای بهداشتی، اخلاقی و فرهنگی مختلفی میکنند.
محمدیان با اشاره به مطرح ساماندهی فعالان حوزه جراحیهای زیبایی او گفت: سالها تهاجم بیامان فرهنگی و غفلت دولتهای قبل در این عرصه جهت داخل شدن صدمههای بسیاری در جامعه ما شده است که عوارض این صدمهها امروز برای ما مشهود است و طبیعتاً یکی از این صدمهها تحمیل استانداردهای زیبایی نامتجانس غربی بر ایرانیان است که نمود آن را میتوان در افزایش گرایش به عملها و جراحیهای به کلمه زیبایی مشاهده کرد که از قضا عمدتاً این عملها توسط افراد فاقد صلاحیت در پوششهای به ظاهر معتبر پزشکی انجام میبشود.
مدیرکل تبلیغات و خبر رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: به علت سود آوری بالای این حوزه، شاهدیم که افرادی فقطً به علت تبلیغات پر رنگ و لعاب و فریبنده در فضای مجازی و بعضاً نمایش تصاویر مستهجن و برهنه زنان و دختران و در قالب معارفه خود به گفتن متخصص زیبایی در حوزه جراحی بینی، لیپوماتیک یا پیکر تراشی، رینوپلاستی، تزریق ژل و چربی و کاشت پروتز و غیره کاربران فضای مجازی را ترغیب به دریافت خدمات پر هزینه و پر عارضه جراحی میکنند.
وی تصریح کرد: متاسفانه قابل تکذیب نیست که تقاضا برای انجام جراحی های زیبایی تحت تاثییر القائات فضای مجازی و رسانههای غیر بومی افزایش یافته و به تبع آن تبلیغات فریبنده خصوصا در فضای مجازی که در ادوار قبل تا نزدیک به بسیاری رها شده می بود نیز در این حوزه گسترش یافته است، به همین علت در چهارچوب ماموریتهای قانونی اداره کل تبلیغات و خبر رسانی و ذیل تدبیرها وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح برخورد با تبلیغات نامتعارف و غیر قانونی فعالان حوزه جراحیهای موسوم به زیبایی را اغاز کردهایم.
این استاد دانشگاه با اصرار بر الزام برخورد قاطع با سودجویان فعال در حوزه جراحی زیبایی او گفت: در چند هفته تازه به کرات ناظر شناسایی افرادی بودیم که در قالب اجاره پروانههای پزشکی و یا حتی بدون داشتن آن و فقطً با مدارکی همانند دیپلم انسانی، کارشناسی حسابداری، کاردانی برق ساختمان و دیگر رشتههایی از این دست به انجام عملها و تزریفات مرتبط با حوزه جراحی پلاستیک میزدند، حتی در این بین ناظر افرادی هستیم که بعضاً طی یک روز دهها عمل جراحی پلاستیک انجام خواهند داد در حالی که فاقد مدرک پزشکی معتبراند و گاه فقطً به واسطه اجاره پروانه برخی پزشکان دست به جراحی میزنند و در اوقات ابراز صدمات جبران ناپذیر به سلامت قربانی از دسترس خارج خواهد شد!
مدیرکل تبلیغات و خبر رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهارچوب قوانین و تدبیرها دولت سیزدهم به طور قاطع و جدی از حقوق آحاد شهروندان صیانت کرده و با هر گونه تخلف در عرصه تبلیغات خصوصاً تبلیغاتی که امنیت و سلامت بهداشتی، اخلاقی و روانی جامعه را مختل کند برخورد میکنیم اما از نهادهای مسئول در حوزه بهداشت و درمان خصوصا سازمان نظام پزشکی سرزمین و وزارت بهداشت و درمان انتظار میرود که در این حوزه سازوکارهای نظارتی خود را جهت برخورد با متخلفان تحکیم نمایند و مانع از تداوم سودجویی شبه پزشکان یا کلاهبرداران بی اخلاق در این عرصه شوند.
در آخر ملزوم به ذکر است که روزنامه فایننشال تایمز در گزارش تازه خود با گفتن سونامی جراحیهای زیبایی در ایران نوشت: « بر پایه آمارهای جامعه بین المللی جراحی پلاستیک زیبایی، ایران از نظر تعداد عملهای جراحی انجام شده در سال ۲۰۲۲ در رتبه دوازدهم جهان قرار گرفته، در حالی که در سال ۲۰۱۶ در رتبه هجدهم قرار داشت.»
[ad_2]
منبع