چطور نامه استعفا بنویسیم + نکاتی برای اثرگذاری بیشتر_دانشجو

0
مردی در حال ترک شغلش پس از نوشتن استعفا نامه


به گزارش دانشجو

هرکسی در هر شغلی امکان پذیر در موقعیتی قرار بگیرد که ناچار به استعفا شود. در این چنین موقعیتی ملزوم است علاوه‌بر هماهنگی‌های شفاهی، نامه استعفای خود را نیز تقدیم مدیر و سازمان خود کنیم. نوشتن این نامه اصول و و قواعدی دارد که بهتر است آنها را بیاموزیم. در این مقاله، این اصول و قواعد و یک نمونه استعفا نامه را نوشته‌ایم. بعد تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

چرا باید نامه استعفا بنویسیم؟

نامه استعفا سندی رسمی است که مشخص می کند شما کارتان را رها کرده‌اید. واحد منبع های انسانی بر مبنای تاریخ ترک کار که در نامه نیز قید می‌شود، کار تسویه حساب شما را انجام می‌دهد. آنها طبق معمول بعد از دریافت نامه، آن را در پرونده شما بایگانی می‌کنند. بعد بسته به نوع کار، بعضی اوقات اوقات باید حتما استعفا نامه بنویسید. این چنین در صورت نیاز باید در متن استعفا نامه به نکات مهم برای اداره امور در غیاب شما تا زمان جایگزینی فرد تازه اشاره کنید.

متن نامه استعفا

نامه استعفا در کل از ۵ قسمت زیر راه اندازی شده است:

  1. اظهار استعفا؛
  2. آخرین روز کاری؛
  3. تقدیر و سپاس؛
  4. اشاره به آینده یا گفتن اطلاعات مهم؛
  5. امضا.
ادامه مطلب
چطور تبدیل به کسب‌وکاری دوست‌داشتنی شویم؟

چطور نامه استعفا بنویسیم؟

پیش از نوشتن متن نامه اظهار قطع همکاری، حتما استعفای خود را شفاهی به مدیر و واحد منبع های انسانی اظهار کنید. تعداد بسیاری از شرکت‌ها دست‌کم یک ماه زمان نیاز دارند تا فردی را جانشین شما کنند. این چنین احتمالا بنا بر عرف و قواعد درون‌سازمانی، ملزوم باشد نامه خود را برای یک یا چند نفر بفرستید. بعد از هماهنگی‌ها، می‌توانید استعفا نامه خود را با مراعات قدم‌های زیر بنویسید.

۱. زمان و ساعت نگارش نامه را قید کنید

اگر نامه را به‌صورت ایمیل می‌فرستید، نیازی به مراعات این مسئله ندارید چراکه هر ایمیل شامل تاریخ و ساعت ارسال است. اما اگر نامه را چاپی یا دست‌نویس تحویل می‌دهید، حتما بالای سمت چپ صفحه، تاریخ و ساعت نگارش نامه را قید کنید.

ادامه مطلب
۱۲ نکته برای افزایش تمرکز و بهره‌وری در روزهای گرم تابستان

۲. گفتن نامه را تنظیم کنید

بعد از نوشتن عبارت استعفا نامه در مرکز صفحه، در سمت راست نامه، نام فرد یا افرادی را بنویسید که نامه خطاب به آنها نوشته شده است.

۳. استعفای خود و علت آن را اظهار کنید

آشکار و شفاف استعفای خود و دلیلش را اظهار کنید تا متن استعفا تاثیرگذار شود. برای مثال بگویید که به دلایل خانوادگی و شخصی، تحصیلی، مهاجرت یا شغلی تازه تصمیم رهاکردن کار جاری را دارید.

۴. آخرین هفته یا روز کاری خود را اشکار کنید

در متن نامه به آخرین روز یا هفته‌ای که سر کار خود وجود دارید، اشاره کنید. این کار به سازمان زمان می‌دهد تا خودش را با تغییرات سازگار کند. امکان پذیر سازمان از شما بخواهد زمان بیشتری بمانید. بهتر است پیش از نوشتن این قسمت، شفاهی با مدیر خود مشورت کنید و سر یک تاریخ اشکار به توافق برسید.

۵. از همکاران و مدیر خود سپاس کنید

گرچه شما سازمان را ترک می‌کنید، نگه داری روابط قبلی همیشه سودمند و ملزوم است. به این علت از همکاران و مدیران خود سپاس کنید و در حد یکی‌دو خط به ازمایش ها خوبی اشاره کنید که در همکاری با ایشان داشته‌اید.

ادامه مطلب
اهمیت اعتماد به کارکنان + روش ایجاد محیط کاری مبتنی بر اعتماد

آخرین اخبار ورزشی ,فرهنگ وهنر ,تکنولوژی و اقتصادی را در دانشجو دنبال کنید.

۶. به اهداف آینده یا اطلاعات مهم اشاره کنید

اگر شغل شما به طوری است که همکاران یا فرد جانشین باید به نکاتی آگاه شوند، به آنها در این قسمت اشاره کنید. این موارد را شفاهی نیز با مدیر خود در بین بگذارید. در صورتی که نیاز به این چنین کاری نباشد، می‌توانید در حد یکی‌دو خط به آمادگی خود برای همکاری جهت انتقال سریع تر و نیز اهداف کلی خود در آینده اشاره کنید.

۷. راه ارتباطی خود را ذکر کنید

این قسمت اختیاری است و بستگی دارد که به چه علت کارتان را رها می‌کنید. اگر مایلید هم چنان با همکاران و مدیرتان در ربط بمانید، این قسمت را به نامه خود اضافه کنید.

۸. نامه را امضا کنید

در آخر، گوشه سمت چپ نام و نام خانوادگی خود را بنویسید و حتما آن را امضا کنید.

نکاتی برای نوشتن استعفا نامه

بد نیست زمان نوشتن نامه استعفای خود و تحویل آن، به نکات زیر دقت کنید تا نامه‌تان بهتر و تأثیرگذارتر شود.

ادامه مطلب
وقتی همکاری ایده‌هایمان را می‌دزدد چطور رفتار کنیم؟

۱. لحن نامه خود را مثبت کنید

صرف‌نظر از علت استعفا، از جملاتی منفعت گیری کنید تا متن استعفا تاثیرگذار شود و زمان نگه داری ربط در آینده را از شما نگیرد. به‌جای انتقاد یا مرور وقایع ازردهکننده، بر موارد سازنده و مثبت پافشاری کنید.

۲. استعفا نامه خود را شخصا تحویل دهید

در صورت امکان، نامه خود را حضوری تحویل گیرنده(گان) دهید.

۳. مختصر و سودمند بنویسید

در نامه‌نویسی مراعات اصل خلاصه‌نویسی الزامی است. به این علت تا امکان دارد از درازگویی و تکلف خودداری کنید.

۴. به فرایند استعفای دیگران دقت کنید

اگر در قبل فردی از همکاران استعفا داده است، به روال خروج و انتقال دقت کنید. ازمایش ها دیگران را در نظر بگیرید و فرایندهای خروج کارکنان را زمان نگارش نامه و تعیین تاریخ خروج در نظر بگیرید.

۵. خواسته‌های مدیر خود را برآورده کنید

بعد از تحویل نامه استعفا، احتمالا مدیرتان از شما بخواهد که کارهای باقی‌مانده را تکمیل کنید یا به فرد تازه برای سازگارشدن پشتیبانی کنید. در صورت امکان، خواسته‌های او را انجام دهید.

نمونه استعفا نامه

جناب آقای/خانم…………………
(گفتن شغلی یا سمت او)

ادامه مطلب
اهمیت اهداف مالی؛ روش تعیین و دستیابی به آن‌ها

اینجانب به علت (….) تصمیم دارم از شغل خود استعفا دهم. روز/هفته پایانی کار من تاریخ (….) خواهد می بود. علتافتخارم می بود که در این زمان با شما و تیم (….) همکاری داشتم. از شما و اعضای مجموعه (…..) بابت این توانایی سپاسگزارم و برایتان آرزوی پیروزی و پیشرفت دارم.

آمادگی دارم تا برای تسهیل روال خروج و جایگزینی خود همکاری کنم (یا در صورتی که برای جایگزینی بنده نیاز به همکاری من هست، با کمال میل آمادگی دارم). (بسته به نوع شغل، در صورتی که نیاز به توضیح بیشتری درمورد الزامات فرایند خروجتان هست، این قسمت را دقیق‌تر شرح دهید).

(اختیاری) با سپاس مجدد، راه‌های ارتباطی من به شرح زیر است. خوشحال خواهم شد که در آینده نیز در ربط باشیم.
(آدرس ایمیل و شماره تلفن همراه)

با احترام

(نام و نام خانوادگی)

امضا

توانایی شما از نوشتن نامه استعفا

آیا تابه‌حال استعفا نامه نوشته‌اید؟ نظرات و ازمایش ها خود درمورد نوشتن متن نامه اظهار قطع همکاری را با ما در بین بگذارید.

دسته یندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی



منبع

About The Author

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها