رآکتور همجوشی هسته‌ای WEST رکورد زد؛ نگه داری پلاسما به‌زمان ۶ دقیقه_دانشجو

رآکتور همجوشی هسته‌ای WEST رکورد زد؛ حفظ پلاسما به‌مدت 6 دقیقه


به گزارش دانشجو

یک رآکتور همجوشی در فرانسه به‌نام «WEST»، به‌تازگی به یک نقطه عطف مهم دست یافته و ما را یک قدم به انرژی پاک و پایدار نزدیک کرده است. دانشمندان آزمایشگاه فیزیک پلاسمای پرینستون که در این پروژه همکاری داشتند، اظهار کردند که این رآکتور، ماده بسیار داغ پلاسما را تشکیل و به زمان ۶ دقیقه آن را در دمای ۵۰ میلیون درجه سانتی‌گراد نگه داری کرده است.

بر پایه گزارش اینسایدر، مقصد نهایی رآکتورهایی همانند WEST این است که یک پلاسمای بسیار داغ را برای ساعت‌ها نگه داری کنند، اما ۶ دقیقه در این رآکتور یک رکورد جهانی تازه محسوب می‌شود. دیگر رآکتورهای هسته‌ای پلاسماهای داغ‌تر از رکورد تازه WEST تشکیل کرده‌ بودند، اما دوام چندانی نداشته‌اند.

رآکتور همجوشی WEST و تشکیل انرژی پاک

به رآکتورهایی همانند WEST توکامک (Tokamak) می‌گویند. مقصد ساخت این رآکتورها تشکیل همان نوع از انرژی است که در خورشید وجود دارد. به همین علت است که دانشمندان بعضی اوقات توکامک‌ها را «خورشید مصنوعی» می‌نامند.

ادامه مطلب
نقد سریال True Detective | فصل چهارم سرزمین شب

خورشید با فرایند همجوشی هسته‌ای انرژی خود را فراهم می‌کند که با فرایند شکافت هسته‌ای متفاوت است. در رآکتورهای هسته‌ای جاری از شکافت هسته‌ای برای تشکیل انرژی منفعت گیری می‌شود. بااین‌حال انرژی همجوشی از هر شکلی از انرژی که امروز داریم، پرقدرت است. اگر بتوان این نیرو را مهار کرد، می‌توان تقریباً ۴ میلیون برابر زیاد تر از سوخت‌های فسیلی انرژی تشکیل کرد؛ این چنین انرژی همجوشی پاک است.

دانشمندان برای رسیدن به این انرژی، تصمیم دارند توکامک ITER (رآکتور گرماهسته‌ای آزمایشی بین‌المللی) را در جنوب فرانسه تأسیس کنند. اما اشکار نیست که ساخت و گسترش ITER چه وقتی به‌آخر می‌رسد. بااین‌حال، برای افت هزینه‌ها و دستیابی به فناوری موردنظر، دیگر تأسیسات همانند WEST درحال انجام آزمایش‌هایی می باشند تا بفهمند چطور می‌توان این رآکتور غول پیکر را به بهترین نحو تشکیل کرد.

ادامه مطلب
پیش‌بینی انیشتین به حقیقت پیوست، معارفه نخستین موتور پروتونی برای خودروها_دانشجو

برای این که همجوشی روی زمین اتفاق بیفتد، سوخت باید حداقل به ۵۰ میلیون درجه سانتی‌گراد برسد. یکی از مانع ها مهم دستیابی به انرژی همجوشی این است که برای تشکیل آن دماهای شدید بسیاری ملزوم است، و تا بحال رآکتورها نتوانسته‌اند پلاسما را به قدر کافی برای به‌دست‌آوردن انرژی نگه داری کنند. اکنون، طبق معمولً رآکتورهای همجوشی انرژی کمتری نسبت به میزانی که مصرف می‌کنند، تشکیل کرده‌اند.

رآکتور WEST نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. بااین‌حال، محققان می‌گویند که این رآکتور ۱۵ درصد انرژی همجوشی بیشتری در قیاس با دفعات قبلی تشکیل کرد.

دسته یندی مطالب

آخرین اخبار ورزشی ,فرهنگ وهنر ,تکنولوژی و اقتصادی را در دانشجو دنبال کنید.

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی



منبع

About The Author