رسانه‌ها جهان را مجدد می‌سازند_دانشجو

رسانه‌ها جهان را دوباره می‌سازند

[ad_1]
به گزارش دانشجو

تعدادی از مدیران و فعالان حوزه فناوری اطلاعات و رسانه در یادداشت‌هایی به مناسبت دهمین سالگرد تولد دیجیاتو دیدگاه و حس خود را با ما در بین گذاشته‌اند. یکی از این یادداشت‌های مهر امیز را به قلم باقر صمدی، مدیرعامل شرکت «آسان‌پرداخت»، می‌خوانید.

تا قبل از قرن هجدهم میلادی و در عصر فئودالیسم، مبنای قوت زمین می بود و هرکه زمین بیشتری داشت، پرقدرت می بود. بعد‌ از آن دوره، در خلال جنگ جهانی دوم ناظر آن بودیم که جنگ‌افزارهای نظامی به معیار قوت تبدیل شدند و نظامیان قوت گرفتند. به‌مرور با تحولاتی که در دنیا رقم خورد، این نقش‌ را رسانه‌ها برعهده گرفتند و صاحبان رسانه به‌گفتن صاحبان قوت نقل شدند‌. با ظهور و گسترش اینترنت نیز رسانه‌ها علاوه‌بر اثرگذاری در امور اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، جایگاه اختصاصی‌ای در جوامع اشکار کردند؛ تاجایی‌که امروزه تعداد بسیاری از متخصصان اعتقاد دارند رسانه‌ها جهان را مجدد می‌سازند.

گسترش و قوت گرفتن رسانه‌ها تا جایی ادامه یافت که بنگاه‌های رسانه‌ای بر جوامع و افکار عمومی تأثیرات مثبت و منفی تعداد بسیاری گذاشتند و به‌مرور زمان یافتن رسانه‌ای اخلاق‌مدار و حرفه‌ای یکی از با اهمیت ترین چالش‌ها شد. از نظر دیگر، با گسترش انقلاب صنعتی چهارم و تغییرات سریع فناوری، اهمیت منبع خبری موثق بیشتر از پیش خودنمایی می‌کرد؛ به این علت در عصر رسانه، نیاز به منبعی موثق که اطلاعاتی مناسب و صحیح به مخاطبان بدهد، از انتشار کردن اخبار زرد و اخبار نادرست خودداری کند، برای جلب دقت مخاطبان متوسل به شایعه‌پراکنی نشود و نیاز جوامع و مخاطبان به دانستن اطلاعات را از بین بردن کند، زیاد مهم می بود. چراکه عدم‌دسترسی به اخبار صحیح علتجاماندن افکار عمومی از پیشرفت علم و فناوری می‌شد.

در ایران اما در این دوره رسانه تخصصی چندانی وجود نداشت و زیاد تر رسانه‌هایی که داخل حوزه علم و فناوری می‌شدند، فقط به انتشار کردن ترجمه مطالب خارجی، بازنویسی اخبار و پوشش خبری مختصر اکتفا می‌‎کردند؛ ازاین‌رو در فضای رسانه‌ای سرزمین فقدان رسانه تحلیلی و تخصصی در حوزه‌ فناوری و اقتصاد دیجیتال کاملاً حس می‌شد. درست همین زمان می بود که رسانه‌ای به نام دیجیاتو داخل دنیای محتوا شد و با شناخت کارکردها و مدیریت صحیح رسانه، توانست دری از آگاهی را به روی مخاطبانش بگشاید و به منبع موثق خبری در این حوزه‌ تبدیل شود.

مسئله مهم دیگر درمورد دیجیاتو ساختار کاملاً نوین این رسانه است. دیجیاتو با همین ساختار توانست مدل کسب‌وکاری و کارکردی رسانه‌های خصوصی را به‌خوبی پیاده‌سازی کند و در جایگاه رسانه‌‌ای حرفه‌ای، مدل درآمدی مشخصی را که از نشانه‌های حرفه‌ای بودن رسانه است، برای خودش تعریف کند. خبرنگاران و روزنامه‌نگاران این رسانه نیز علاوه‌بر توانایی در گزارش‌نویسی و خبرنویسی، در حیطه‌ کاری خودشان دانش تخصصی دارند. احتمالا به همین علت دیجیاتو توانسته به پرطرفدارترین رسانه‌ حوزه فناوری ایران تبدیل شود.

همان گونه که اشاره شد، در دنیای امروز رسانه از جایگاه اختصاصی‌ای برخوردار است تاجایی‌که تعداد بسیاری از کارشناسان از رسانه‌ها با گفتن اسلحه‌های مدرن برای تأثیر بر افکار عمومی یاد می‌کنند, به همین علت از دیجیاتو که رسانه‌ تخصصی در حوزه فناوری است، انتظار می‌رود در جایگاه رسانه‌ای حرفه‌ای و اخلاق‌مدار، نه‌تنها شرکت‌های PSP فعال را همراهی کند، بلکه با تشکیل و انتشار کردن محتواهای تحلیلی فهمیدن درستی از این حوزه به ذی‌نفعان و مخاطبانش اراعه دهد. چراکه رسانه‌ها با انتشار کردن اطلاعات و تحلیل‌های مناسب، تأثیری مستقیم بر تصمیم‌گیری‌ها و قانون‌گذاری‌ها دارند و اطلاعاتی که رسانه‌ها انتشار می‌کنند، طبق معمولً بر افکار عمومی و اندوخته‌گذاران دولتی و قسمت خصوصی تاثییر می‌گذارد.

به همین علت، شرکت آسان‌پرداخت نیز به‌گفتن PSP پیشرو و فعال، نیازمند همراهی منبع خبری اخلاق‌مدار و حرفه‌ای است که حوزه خدمات پرداخت الکترونیک را به‌خوبی بشناسد و علاوه‌بر انتشار کردن محتوای درست، بتواند با سواد کافی، تحلیل‌های درستی از این فضا داشته باشد؛ چراکه انتشار کردن گزارش‌های تحلیلی یکی از رسالت‌های رسانه تخصصی است. در این راه، الزامی است رسانه‌هایی همانند دیجیاتو علاوه‌بر اراعه اطلاعات و تحلیل‌های گوناگون درمورد حوزه پرداخت الکترونیک، درصورت الزام راهکارهای تخصصی و علمی را نیز برای سیاست‌گذاران نقل کنند. این چنین بازدید مزایا و معایب مدل استاندارد جهانی کارمزد صنعت پرداخت، قیاس‌ نظام کارمزد صنعت پرداخت ایران با دیگر مدل‌های جهانی، تأثیر هزینه کارمزد و افزایش مبلغ آن بر اکوسیستم شبکه پرداخت و ذی‌نفعان آن نیز از مواردی است که رسانه تخصصی می‌تواند به آن بپردازد.

آسان‌پرداخت، همانند دیگر PSPها، وجود دیجیاتو در فضای رسانه‌ای سرزمین را مغتنم شمرده، از همراهی ۱۰ ساله این رسانه با حوزه فناوری خرسند است و برای ادامه مسیر نظر می‌کند این رسانه در او گفت و گو تشکیل محتوا به مواردی همانند تأثیر نوسانات ارزی بر هزینه شرکت‌های پرداخت الکترونیک، ترندهای بین‌المللی در حوزه پرداخت الکترونیک، انواع شاخص‌های رقابتی بین شرکت‌های PSP و تأثیر آن در شبکه پرداخت را مورد نظر قرار دهد؛ چراکه رسانه‌ای با اخبار دست اول و گزارش‌های تحلیلی خود می‌تواند به معارفه بهتر حوزه پرداخت الکترونیک و شفاف‌سازی آن پشتیبانی کند.

امیدوارم دیجیاتو بتواند در سال‌های آینده با قوت زیاد تر، آگاهی بهتر و حرفه‌ای‌تر به مسیر خود ادامه دهد. خطاب به تیم رسانه‌ای دیجیاتو می‌گویم که با عشق و ضمانت زیاد تر به این مسیر ادامه دهند؛ چراکه جدای از حرفه‌ و تخصص آنچه می‌تواند کسب‌وکاری را از دیگر رقبایش نزدیک کند، همانا عشق و ضمانت به کار است.

آخرین اخبار ورزشی ,فرهنگ وهنر ,تکنولوژی و اقتصادی را در دانشجو دنبال کنید.

دسته یندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی

[ad_2]