آمارها مشخص می کند مطمعن به نهادهای حاکمیتی افت شدیدی داشته است_دانشجو
                 [ad_1]
به گزارش دانشجو
خبرگزاری موج
                  
        
، عاطفه خادمی در هشتصد و بیست و سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی سرزمین صبح امروز به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با وجود اعضا برگزار شد، اظهار داشت: امید اجتماعی به گفتن عاملی زیربنایی در دستیابی به همبستگی و انسجام اجتماعی، عرصهساز شراکت و همکاری بین اعضای جامعه و به وجود امدن ارامش و نظم است.
خادمی افزود: امید اجتماعی فقطً معطوف به آینده نیست، بلکه همبسته با زمان قبل و حال نیز هست، هر چه مقدار امید افراد به تحول جامعه بیشتر شود، شراکت آنان در ساخت جامعه نیز بیشتر و همه ظرفیتهای فردی و جمعی برای تحول فعال میشود.
وی با اشاره به سیر امیدواری جامعه در سه دهه نخست انقلاب اسلامی تصریح کرد: در شرایط جاری، به استناد پژوهشها، آمارها و پیمایشهای تازه نوعی ناامیدی در بین اقشار گوناگون جامعه مشاهده میشود که مقدار آن قابل دقت است.
خادمی با گفتن این که مقدار مطمعن به نهادها و دستگاههای حاکمیتی یکی از شاخصهایی است که میتوان با آن حالت امید اجتماعی را مورد سنجش قرار داد او گفت: آمارها در آخرین پیمایش قیمتها و نگرشهای جامعه ایرانی (۱۴۰۲)، مشخص می کند مطمعن به دستگاهها و نهادهای حاکمیتی افت شدیدی داشته است.
او گفت: هر چند امید فردی هم چنان متوسط به بالا برسی میشود و زیاد تر جنبه روانشناختی اعتقادی و مثبتگرا دارد اما امید اجتماعی یعنی امید به روندها و نهادها، متوسط به پایین است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی سرزمین با اصرار بر این که «امید اجتماعی، فقطً مفهومی اجتماعی و فرهنگی نیست، بلکه مفهومی سیاسی نیز هست و جنبه سیاسی آن در کنار جوانب فرهنگی و اجتماعی از اهمیت بسیاری برخوردار است»، خاطرنشان کرد: امید در سطح اجتماعی مطمعن و باور به نهادها و ساختارها برای حل قضیه در سطح کلان نظام اجتماعی است و بهنظرمیرسد که برساختن مقولۀ امید اجتماعی، حاصل حالت تاریخیاجتماعی است که در آن گفتمانهای سیاسیاجتماعی حاضر، امیدبخش برداشت نمیشوند و در تحقق شعارها و اهداف خود ناکام بودهاند.
وی با اشاره به این که احتمالا علت عمده نقلشدن مفهوم امید اجتماعی، ناکامی پروژههای جمعی تحول بوده، او گفت: یکی از مانع ها خلق امید، گفتارهای سیاسی حاضر در جامعه است که به روشهای گوناگون ناامیدی را به ساحتهای گوناگون جامعه تزریق میکند. گفتارهای مسلط در جامعه هیچ عکس مثبتی از آینده ندارند و در ساخت رویای جمعی برای همه اقشار جامعه ناتوانند؛ این در حالی است که شأنیت حکمرانی در نظام جمهوری اسلامی ایجاب میکند، دقت اختصاصیای به این مقوله داشته باشد و برنامه اختصاصیای برای تحقق آن در نظر گیرد.
خادمی تصریح کرد: هرچند جامعه ایرانی در نهایت جامعه امیدواری است اما این نباید ما را نسبت به شناخت مانع ها خلق امید اجتماعی بازدارد.
وی او گفت: به همین منظور در قدم اول باید امید اجتماعی به گفتن یک امر پرابلماتیک، مورد دقت سیاستگذاران و مدیران فرهنگی قرار گیرد.
خادمی با تشریح این که «امید اجتماعی در تعامل با نخبگان علمی و فرهنگی شکل میگیرد و نهادهای اجتماعی نیز در صورت بسترسازی برای خلق امید و نشاط اجتماعی، نقش اثرگذاری در آن دارند» اظهار داشت: سیاستگذار فرهنگی ملزوم است به این مسئله دقت داشته باشد که نه تنها گفتارهای سیاسی و اجتماعی را نسبت به پمپاژ ناامیدی مواخذه کند بلکه به وجه ایجابی آن نیز دقت نماید.
وی در هشتصد و بیست و سومین جلسه پارلمان فرهنگی سرزمین با توصیف امید اجتماعی، به یک سازه او گفت: به نظر میرسد با تشکیل و تکثیر سازههای اجتماعی امید قسمت، امکان خلق امیدواری وجود دارد.
خادمی با اصرار بر این که «شورای فرهنگ عمومی سرزمین، مصمم به تشکیل و تنظیم برنامه ملی امیدآفرینی اجتماعی است» افزود: سیاستگذار فرهنگی، ملزوم است همه عرصههای موثر در این فرایند را ببینید و برای آن برنامهریزی نماید؛ آن هم در شرایطی که تسلط ناامیدی در گفتمانهای اجتماعی کاملا مشهود است.
در هشتصد و بیست و سومین شورای فرهنگ عمومی سرزمین گزارش روایت پیشرفت در دولت سیزدهم، گزارش پژواک یک نامه “بازدید ابعاد فرهنگی و رسانهای نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به دانشجویان حمایتکننده فلسطین در ایالات متحده آمریکا، گزارش همستر کامبت و رویافروشی دیجیتال در جامعه ایران و گزارش جام قهرمانان بازیهای ویدئویی ایران توسط چند تن از حضار اراعه شد….
اعضای حاضر در صحن پارلمان فرهنگی سرزمین به نامگذاری روز ۲۷ اردیبهشت مصادف با “برگشت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش” به گفتن روز “اقتدار دریایی ایران” رای دادند که این نامگذاری منوط به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد می بود.
                
        
        
                
                                  
دسته یندی مطالب
[ad_2]
منبع