مبعث بزرگترین حادثه در تاریخ آخرالزمان جامعه بشریت/ اعمال مخصوص شب و روز مبعث پیامبر (ص)_دانشجو
[ad_1]
به گزارش دانشجو
، عید مبعث سرفصل مهمی در تاریخ و تغیرات تاریخ ایفا کرده است آخرین فرستاده خداوند محمد بن عبدالله (ص) همراه با کاملترین دین با برآورده کردن نیازهای فکری معنوی و سیاسی به رسالت مبعوث شد. این اتفاق در ۴۰ سالگی پیامبر(ص) در غار حراء واقع در کوه نور (در نزدیکی شهر مکه) روی داد و سرآغاز دین اسلام می بود. در تقویم هجری قمری، ۲۷ رجب روز مبعث است.
حضرت محمد مصطفی در روز (۲۷ رجب) سال ۴۰ عام الفیل، همزمان با سال ۱۳ پیش از هجرت پیامبر اسلام، در غار حرا، توسط (جبرئیل) و از سوی خدا به پیامبری نایل آمد و مأمور شد که چندخداپرستی و بتپرستی را از زمین بردارد و خداپرستی را ترویج دهد و مطلب وحی را به مردم رساند.
عید مبعث از ایام الله محسوب میشود. یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان عید مبعث است، روزی که برای اولین بار نخستین آیات الهی بر رسول مهربانی پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله در غار حرا نازل شد: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ».
بعثت نقطه اغاز یک زندگی جمعی توأم با صلح و سازش و اسایش است
بعثت پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله نقطه اغاز یک زندگی جمعی توأم با صلح و سازش و اسایش است. به علت این که از اولین مطلب های دعوت حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله مطلب صلح، مطلب آشتی و مطلب زندگی جمعی و گروهی است که اسلام را به گفتن دین رحمت و دین صلح و سازش نقل کرده است. مبنای دین اسلام، اخلاق، عزت، کرامت و علوّ انسان است و انسان بما هو انسان، مورد تکریم و تعظیم قرار دارد، اسلام به گفتن متمم و مکمل اخلاق بشری، آمده است که جامعه را به صلح و صفا دعوت کند. به عکس آنچه دشمن امروز به جستوجو آن است که دین اسلام را دین خشن، خوف و متعرض به جان و مال دیگران معارفه کند.
۲۷ رجب به گفتن روز مبعث، روز صلح، روز زندگی همزیستی مسالمتآمیز بین پیروان همه ادیان و ابنای بشر از هر دین و آیینی که باشند اسلام اجازه نمیدهد که زیان و آسیبی به انسان بما هو انسان فهمید او نشود چه برسد به این که فرد، پیرو دین اسلام نبوده و پیرو آیین خاصی باشد. به نظر میرسد مبعث یک درس، عبرت و سرمشق و رهبری برای همه انسانها است.
اعمال شب بیست و هفتم رجب، شب مبعث
- غسل کردن
- زیارت امیرالمومنین (ع)
- خواندن دوازده رکعت نماز که در هر رکعت سورههای حمد، فلق و ناس را یک بار و نیز اخلاص چهار بار خوانده میشود و سپس از پایان نماز، حرف های شود: “لا اله الا الله والله اکبر الحمدلله و سبحان الله ولا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم”
اعمال روز بیست و هفتم رجب روز مبعث
- غسل کردن
- روزه گرفتن
- صلوات فرستادن
- زیارت امیرالمومنین (ع)
- زیارت پیامبر (ص)
- خواندن دوازده رکعت نماز که در هر رکعت سوره حمد و یس را بخواند. بعد از نماز، چهار بار سوره حمد را بخواند و سپس چهار بار بگوید: “لا اله الا الله والله اکبر والحمد لله وسبحان الله ولا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم” و سپس چهار بار بگوید: “الله ربی لا اشرک به شیئا”
چند روایت از اعمال روز و شب عید مبعث
امام جواد (ع) درمورد فضیلت و اعمال عید مبعث میفرماید:
همانا در رجب شبی بهتر از آنچه میتابد بر آن آفتاب و آن شب ۲۷ رجب است؛ در صبح آن پیغمبر خدا (ص) به رسالت مبعوث شده و برابر با اجر عمل ۶۰ سال عبادت است؛ اعمالی برای عید مبعث است.
اول: سپس از به جا آوردن نماز عشاء و بر رختخواب رفتن در هر ساعتی که خواستی از شب تا پیش از نیمه آن بیدار شوید و ۱۲ رکعت نماز در هر رکعت حمد و سوره از سورههای کوچک مفصل (از سوره محمد تا آخر قرآن) بخوانید بعد، چون سلام دادی در هر دو رکعتی و فارغ شدی از نمازها مینشینی و سپس از سلام می خوانی حمد را هفت مرتبه و معوذتین را هفت مرتبه و توحید و کافرون و سوره قدر را و آیه الکرسی را هر کدام هفت مرتبه و باید دعایی را سپس از همه این دعاها خواند که در مفاتیح الجنان به طور کامل توضیح داده شده است.
دوم: بجا آوردن غسل در شب و نیمه شب مبعث.
سوم: زیارت امیرالمؤمنین (ع) که افضل اعمال این شب است و از براى ایشان در این شب سه زیارت است که در مفاتیح الجنان آمده است.
بر پایه روایتی از شیخ طوسی در مصباح؛ اعمال عید مبعث شامل:
اول: غسل است؛
دوم: روزه و آن یکى از چهار روزى است که در همه سال امتیاز دارد براى روزه گرفتن و برابر است با روزه هفتاد سال.
سوم: زیاد صلوات فرستادن.
چهارم: زیارت حضرت رسول (ص) و امیرالمؤ منین (ع).
پنجم: و نیز شیخ طوسی روایت کرده از جناب ابوالقاسم حسین بن رُوح رَحَمهُ اللّهُ که فرموده بجا مى آورى در این روز ۱۲ رکعت نماز، مى خوانى در هر رکعت حمد و سوره اى که آسان باشد و تشهد مى خوانى و سلام مى دهى و مى نشینى و مى گویى بین هر دو رکعتى:
بعد، چون فارغ شدى از نماز و دعا، مى خوانى هر یک از حمد و اخلاص و مُعَوَّذَتَیْن و قُلْ یا اَیُّهَا الْکافِرُونَ و اِنا اَنْزَلناهُ و آیه الکرسى را هفت مرتبه و سپس مى گویى لا اِلهَ اِلا اللّهُ واللّهُ اَکْبَرُ وَسُبْحانَ اللّهِ وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّهَ اِلاّ بِاللّهِ هفت مرتبه، و سپس مى گویى هفت مرتبه «اللّهُ اللّهُ رَبَّى لا اُشْرِکُ بِهِ شَیْئا» و مى خوانى هر دعا که خواهى.
مرحوم «کفعمی» هم برای شب مبعث این دعا را نقل کرده است:
اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِالتَّجَلِی الاَْعْظَمِ فی هذِهِ اللَّیْلَهِ مِنَ الشَّهْرِ الْمُعَظَّمِ، وَالْمُرْسَلِ الْمُکَرَّمِ.
خدایا از تو خواهم به حق بزرگترین تجلی (تو) در این شب از این ماه بزرگ و به حق آن فرستاده گرامی
اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّد وَآلِهِ، وَاَنْ تَغْفِرَ لَنا ما اَنْتَ بِهِ مِنّا اَعْلَمُ، یا مَنْ یَعْلَمُ وَلا نَعْلَمُ.
که درود فرستی بر محمّد و آلش و بیامرزی برای ما آنچه را تو بدان از ما داناتریای که میدانی و ما نمیدانیم
اَللّهُمَّ بارِکْ لَنا فی لَیْلَتِنا هذِهِ، اَلَّتی بِشَرَفِ الرِّسالَهِ فَضَّلْتَها، وَبِکَرامَتِکَ اَجْلَلْتَها، وَبِالْمَحَلِّ الشَّریفِ اَحْلَلْتَها.
خدایا مبارک گردان بر ما در این شبی که به واسطه شرافت رسالت آن را فضیلت دادی و به کرامت خویش بزرگش کردی و به جای باشرافتی درش آوردی
اَللّهُمَّ فَاِنّا نَسْئَلُکَ بِالْمَبْعَثِ الشَّریفِ، وَالسَّیِّدِ اللَّطیفِ، وَالْعُنْصُرِالْعَفیفِ.
خدایا بعد از تو خواهیم به آن بعثت شریف و آن آقای با لطف و عنصر پارسا
اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّد وَآلِهِ، وَاَنْ تَجْعَلَ اَعْمالَنا فی هذِهِ اللَّیْلَهِ وَفی سایِرِ اللَّیالی مَقْبُولَهً.
که درود فرستی بر محمّد و آلش و قرار دهی اعمال ما را در این شب و در دیگر شبها پذیرفته درگاهت
وَ ذُنُوبَنا مَغْفُورَهً، وَحَسَناتِنا مَشْکُورَهً، وَسَیِّئاتِنا مَسْتُورَهً.
و گناهانمان را آمرزیده و نیکیهایمان را مورد سپاس و بدیهایمان را پوشیده
وَ قُلُوبَنا بِحُسْنِ الْقَوْلِ مَسْرُورَهً، وَاَرْزاقَنا مِنْ لَدُنْکَ بِالْیُسْرِ مَدْرُورَهً.
و دلهامان را به گفتار نیک خرسند و روزیهایمان را از نزد خود به آسانی زیاد.
اَللّهُمَّ اِنَّکَ تَری وَلا تُری، وَاَنْتَ بِالْمَنْظَرِ الاَْعْلی، وَاِنَّ اِلَیْکَ الرُّجْعی وَالْمُنْتَهی.
خدایا تو میبینی، ولی خودت دیده نمیشوی و تو در بلندترین دیدگاهی و بطور مسلّم برگشت و آخر بسوی توست
وَ اِنَّ لَکَ الْمَماتَ وَالْمَحْیا، وَاِنَّ لَکَ الاْخِرَهَ وَالاُْولی.
و مرگ و زندگی بدست توست و انجام و اغاز از آن توست
اَللّهُمَّ اِنّا نَعُوذُ بِکَ اَنْ نَذِلَّ وَنَخْزی، وَاَنْ نَأتِیَ ما عَنْهُ تَنْهی.
خدایا ما به تو پناه میبریم از خوار شدن و رسوایی و دست زدن به کاری که تو آن را قدغن کردهای
اَللّهُمَّ اِنّا نَسْئَلُکَ الْجَنَّهَ بِرَحْمَتِکَ، وَنَسْتَعیذُ بِکَ مِنَ النّارِ، فَاَعِذْنا مِنْها بِقُدْرَتِکَ.
خدایا ما از تو خواست بهشت را به رحمتت داریم و پناه جوییم به تو از آتش دوزخ بعد ما را به قوت خویش از آتش پناه ده
وَ نَسْئَلُکَ مِنَ الْحُورِ الْعینِ، فَارْزُقْنا بِعِزَّتِکَ، وَاجْعَلْ اَوْسَعَ اَرْزاقِنا عِنْدَ کِبَرِ سِنِّنا.
و از تو حورالعین خواست کنیم بعد به عزت خویش روزیمان گردان و گستردهترین روزی ما را در زمان پیری ما قرار ده
وَ اَحْسَنَ اَعْمالِنا عِنْدَ اقْتِرابِ اجالِنا، وَاَطِلْ فی طاعَتِکَ وَما یُقَرِّبُ اِلَیْکَ.
و بهترین اعمال ما را زمان نزدیک شدن مرگمان مقرر دار و طویل کن عمر ما را در طاعت خود و در آنچه جهت تقرّب درگاهت شود
وَ یُحْظی عِنْدَکَ، وَیُزْلِفُ لَدَیْکَ اَعْمارَنا، وَاَحْسِنْ فی جَمیعِ اَحْوالِنا وَاُمُورِنا مَعْرِفَتَنا.
و جهت منفعت مندی نزد تو و نزدیکی تو گردد و در همه احوال و کارهای ما معرفتمان را کامل و نیکو گردان
وَ لا تَکِلْنا اِلی اَحَد مِنْ خَلْقِکَ فَیَمُنَّ عَلَیْنا، وَتَفَضَّلْ عَلَیْنا بجَمیعِ حَوائِجِنا لِلدُّنْیا وَالاْخِرَهِ.
و ما را به هیچ یک از خلق خود وامگذار که بر سر ما منّت گذارد و بر ما تفضل فرما به برآوردن همه حاجتهای دنیا و آخرت ما
وَابْدَاْ بِابآئِنا وَاَبْنآئِنا، وَجَمیعِ اِخْوانِنَا الْمُؤْمِنینَ فی جَمیعِ ما سَئَلْناکَ لاَِنْفُسِنا، یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ.
و اغاز کن در همه آنچه ما برای خودمان از توخواستیم برای پدران و فرزندانمان و همه برادران مؤمن ماای مهربانترین مهربانها
اَللّهُمَّ اِنّا نَسْئَلُکَ بِاسْمِکَ الْعَظیمِ، وَمُلْکِکَ الْقَدیمِ، اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد.
خدایا از تو خواهیم به حق نام بزرگت و فرمانروایی دیرینهات که درود فرستی بر محمّد و آل محمّد
وَ اَنْ تَغْفِرَ لَنَا الذَّنْبَ الْعَظیمَ، اِنَّهُ لا یَغْفِرُ الْعَظیمَ اِلاَّ الْعَظیمُ.
و این که بیامرزی برای ما گناه بزرگ ما را که براستی نیامرزد بزرگ را مگر شخص بزرگ
اَللّهُمَّ وَهذا رَجَبُ الْمُکَرَّمُ الَّذی اَکْرَمْتَنا بِهِ، اَوَّلُ اَشْهُرِ الْحُرُمِ، اَکْرَمْتَنا بِهِ مِنْ بَیْنِ الاُْمَمِ، فَلَکَ الْحَمْدُ یا ذَا الْجُودِ وَالْکَرَمِ.
خدایا این ماه رجب است که گرامی است و همان ماهی است که ما را بدان گرامی داشته نخستین ماه محترمی است که ما را از بین همه امتها بدان گرامی داشتی بعد ستایش خاص توستای صاحب جود و بزرگواری
وَأَسْئَلُکَ بِهِ وَبِاسْمِکَ الاَْعْظَمِ الاَْعْظَمِ الاَْعْظَمِ، اَلاَْجَلِّ الاَْکْرَمِ، اَلَّذی خَلَقْتَهُ فَاسْتَقَرَّ فی ظِلِّکَ.
بعد از تو خواهیم بدین ماه و به حق نام اعظم و … و اجل اکرم تو که آن را آفریدی و در سایه ات مستقر گردید
فَلا یَخْرُجُ مِنْکَ اِلی غَیْرِکَ، اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّد وَاَهْلِ بَیْتِهِ الطّاهِرینَ.
و آن نام از تو به فرد دیگر نرسد که درود فرستی بر محمّد و خاندان پاک او
وَاَنْ تَجْعَلَنا مِنَ الْعامِلینَ فیهِ بِطاعَتِکَ، وَالاْمِلینَ فیهِ لِشَفاعَتِکَ.
و قرار دهی ما را از افرادی که در این ماه به طاعت تو عمل کنیم و آنان که در این ماه آرزوی شفاعت تو را دارند
اَللّهُمَّ اهْدِنا اِلی سَوآءِ السَّبیلِ، وَاجْعَلْ مَقیلَنا عِنْدَکَ خَیْرَ مَقیل، فی ظِلٍّ ظَلیل، وَمُلْک جَزیل، فَاِنَّکَ حَسْبُنا وَنِعْمَ الْوَکیلُ.
خدایا ما را به راه راست راهنمایی فرما و قرار ده جایگاه ما را در نزد خود بهترین جایگاه در سایه همیشگی رحمتت و سلطنت باعظمتت، چون که تو ما را کافی هستی و نیکو وکیلی هستی
اَللّهُمَّ اقْلِبْنا مُفْلِمیانهَ مُنْجِمیانهَ، غَیْرَ مَغْضُوب عَلَیْنا وَلا ضآلّینَ، بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ.
خدایا ما را برگردان به حال رستگاری و کامیابی که نه در زمره غضب شدگان باشیم و نه از جمله گمراهان به رحمتتای مهربانترین مهربانان
اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِعَزآئِمِ مَغْفِرَتِکَ، وَبِواجِبِ رَحْمَتِکَ، اَلسَّلامَهَ مِنْ کُلِّ اِثْم، وَالْغَنیمَهَ مِنْ کُلِّ بِرٍّ، وَالْفَوْزَ بِالْجَنَّهِ، وَالنَّجاهَ مِنَ النّارِ.
خدایا از تو خواهم به حق وسایل قطعی آمرزشت و به آن رحمتت که بر خویش واجب کردی که مرا از هر گناهی سالم داری و از هر نیکی منفعتمند سازی و به بهشتم برسانی و از آتش دوزخ نجاتم بخشی
اَللّهُمَّ دَعاکَ الدّاعُونَ وَدَعَوْتُکَ، وَسَئَلَکَ السّآئِلُونَ وَسَئَلْتُکَ، وَطَلَبَ اِلَیْکَ الطّالِبُونَ وَطَلَبْتُ اِلَیْکَ.
خدایا خوانندگان تو را خواندند و من نیز خواندمت و خواست کنندگان از تو خواستند و من نیز از تو خواستم و جویندگان از تو جویا شدند و من هم تو را جویا شدم
اَللّهُمَّ اَنْتَ الثِّقَهُ وَالرَّجآءُ، وَاِلَیْکَ مُنْتَهَی الرَّغْبَهِ وَالدُّعآءِ.
خدایا تویی مورد مطمعن و امید و بسوی توست آخرین مرحله میل و اشتیاق و دعا
اَللّهُمَّ فَصَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِهِ، وَاجْعَلِ الْیَقینَ فی قَلْبی، وَالنُّورَ فی بَصَری.
خدایا درود فرست بر محمّد و آلش و بنه یقین را در دلم و روشنی در دیدهام
وَالنَّصیحَهَ فی صَدْری، وَذِکْرَکَ بِاللَّیْلِ وَالنَّهارِ عَلی لِسانی، وَرِزْقاً واسِعاً غَیْرَ مَمْنُون، وَلا مَحْظُور فَارْزُقْنی.
و خیرخواهی در سینهام و ذکر خود را در شب و روزبر زبانم و روزی گسترده بی منت و بی مانعی روزیم گردان
وَ بارِکْ لی فیما رَزَقْتَنی، وَاجْعَلْ غِنایَ فی نَفْسی، وَرَغْبَتی فیما عِنْدَکَ، بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ؛
و در آنچه نصیبم کردهای برکت ده و بی نیازی مرا در نفس خودم قرار ده و اشتیاقم را بدانچه نزد توست به رحمتتای مهربانترین مهربانان.
سپس به سجده برو و ۱۰۰ مرتبه بگو:
اَلْحَمْدُ للهِِ الَّذی هَدانا لِمَعْرِفَتِهِ، وَخَصَّنا بِوِلایَتِهِ، وَوَفَّقَنا لِطاعَتِهِ، شُکْراً شُکْراً.
ستایش خاص خدایی است که ما را به معرفت خویش راهنمایی کرد و به دوستی خویش مخصوص گردانید و به طاعتش موفق داشت خدا را شکر
آنگاه سر از سجده بردار و بگو:
اَللّهُمَّ اِنّی قَصَدْتُکَ بِحاجَتی، وَاعْتَمَدْتُ عَلَیْکَ بِمَسْئَلَتی، وَتَوَجَّهْتُ اِلَیْکَ بِاَئِمَّتی وَسادَتی.
خدایا من برای حاجتم تو را تصمیم کردم و در رابطه خواستهام بر تو مطمعن کردم و به وسیله پیشوایان و سرورانم بسوی تو رو آوردم
اَللّهُمَّ انْفَعْنا بِحُبِّهِمْ، وَاَوْرِدْنا مَوْرِدَهُمْ، وَارْزُقْنا مُرافَقَتَهُمْ.
خدایا به دوستی ایشان مارا سودمند کن و در جایگاه آنها واردمان کن و همنشینی ایشان را روزی ما گردان
وَاَدْخِلْنَا الْجَنَّهَ فی زُمْرَتِهِمْ، بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ؛
و در زمره آنان ما را داخل بهشت گردان به رحمتتای مهربانترین مهربانان
در روایتی امام صادق (ع) درمورد اعمال عید مبعث فرمودند: در این روز گرفتن روزه و صلوت فرستان دارای فضیلت زیاد است.
زیارت رسول خدا و امیر المؤمنان (ع)، خواندن ۱۲ رکعت نماز از اعمال دیگر عید مبعث است.
در کتاب «اقبال» و در برخی نسخههای «مصباح» آمده است که مستحب است در این روز این دعا را بخوانند:
یا مَنْ أَمَرَ بِالْعَفْوِ وَالتَّجاوُزِ، وَضَمَّنَ نَفْسَهُ الْعَفْوَ وَالتَّجاوُزَ، یَا مَنْ عَفا وَتَجاوَزَ اعْفُ عَنِّى وَتَجاوَزْ یَا کَرِیمُ. اللّٰهُمَّ وَقَدْ أَکْدَى الطَّلَبُ، وَأَعْیَتِ الْحِیلَهُ وَالْمَذْهَبُ، وَدَرَسَتِ الْآمالُ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ إِلّا مِنْکَ وَحْدَکَ لا شَرِیکَ لَکَ.
ای آنکه به عفو و گذشت فرمان داده و عفو و گذشت را بر مسئولیت خویش ضمانت نموده است،ای آنکه بخشید و در گذشت، مرا عفو کن و از من درگذرای کریم. خدایا! طلب سخت شده و چارهجویی و راهیابی مرا به زحمت افکنده و آرزوها قدیمی گشته و رشته امید جز از تو که یگانهای و شریکی نداری بریده شده است.
اللّٰهُمَّ إِنِّى أَجِدُ سُبُلَ الْمَطالِبِ إِلَیْکَ مُشْرَعَهً، وَمَناهِلَ الرَّجاءِ لَدَیْکَ مُتْرَعَهً، وَأَبْوابَ الدُّعاءِ لِمَنْ دَعاکَ مُفَتَّحَهً، وَالاسْتِعانَهَ لِمَنِ اسْتَعانَ بِکَ مُباحَهً، وَأَعْلَمُ أَنَّکَ لِداعِیکَ بِمَوْضِعِ إِجابَهٍ، وَ لِلصَّارِخِ إِلَیْکَ بِمَرْصَدِ إِغاثَهٍ، وَأَنَّ فِى اللَّهْفِ إِلىٰ جُودِکَ وَالضَّمانِ بِعِدَتِکَ عِوَضاً مِنْ مَنْعِ الْباخِلِینَ؛ وَمَنْدُوحَهً عَمَّا فِى أَیْدِى الْمُسْتَأْثِرِینَ، وَأَنَّکَ لَاتَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِکَ إِلّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ الْأَعْمالُ دُونَکَ.
خدایا! من راههای خواهش را بهسوی تو باز مییابم و چشمهسارهای امید نزد تو پرآب است و درهای دعا را برای هرکه به درگاهت دعا کند گشودهای و پشتیبانیات آن را که از تو پشتیبانی خواهد فراهم است و میدانم که برای آنکه تو را خواند در جایگاه اجابتی و برای فریادکنندهات درصدد فریادرسی هستی و همانا در طمع ورزیدن به بخششت و مطمعن به قولات جایگزینی است برای کوتاه ورزی بخیلان؛ و گشایشی است از آنچه در دست ثروتاندوزان است، تو از بندگانت در پرده نمیروی، جز این که کردارشان بین تو و ایشان پرده میافکند.
وَقَدْ عَلِمْتُ أَنَّ أَفْضَلَ زادِ الرَّاحِلِ إِلَیْکَ عَزْمُ إِرادَهٍ یَخْتارُکَ بِها وَقَدْ ناجاکَ بِعَزْمِ الْإِرادَهِ قَلْبِى، وَأَسْأَلُک بِکُلِّ دَعْوَهٍ دَعاکَ بِها راجٍ بَلَّغْتَهُ أَمَلَهُ، أَوْ صارِخٌ إِلَیْکَ أَغَثْتَ صَرْخَتَهُ، أَوْ مَلْهُوفٌ مَکْرُوبٌ فَرَّجْتَ کَرْبَهُ، أَوْ مُذْنِبٌ خاطِئٌ غَفَرْتَ لَهُ، أَوْ مُعافىً أَتْمَمْتَ نِعْمَتَکَ عَلَیْهِ، أَوْ فَقِیرٌ أَهْدَیْتَ غِناکَ إِلَیْهِ، وَ لِتِلْکَ الدَّعْوَهِ عَلَیْکَ حَقٌّ وَعِنْدَکَ مَنْزِلَهٌ إِلّا صَلَّیْتَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَقَضَیْتَ حَوائِجِى حَوائِجَ الدُّنْیا وَالْآخِرَهِ.
و هرآینه دانستم که برترین توشه کوچکننده بهسویت، اراده نیرومندی است که بدان تو را برمیگزیند و با همین اراده قوی دلم با تو مناجات کرده و از تو میخواهم هر دعایی را که تو را به آن خواند امیدواری که او را به آرزویش رساندی، یا فریادکشی به درگاهت که به دادش رسیدی، یا دلسوخته غمزدهای که اندوهش را زدودی، یا گنهکار خطاکاری که او را آمرزیدی، یا تندرستی که نعمت خویش را بر او همه کردی، یا بیچیزی که توانگریات را به او هدیه دادی و این چنین دعایی را بر تو حقّی است و نزدت مقامی، بهحق این دعا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و حاجات دنیا و آخرتم را برآور.
وَهٰذا رَجَبٌ الْمُرَجَّبُ الْمُکَرَّمُ الَّذِى أَکْرَمْتَنا بِهِ أَوَّلُ أَشْهُرِ الْحُرُمِ أَکْرَمْتَنا بِهِ مِنْ بَیْنِ الْأُمَمِ، یَا ذَا الْجُودِ وَالْکَرَمِ فَنَسْأَلُکَ بِهِ وَبِاسْمِکَ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ، الْأَجَلِّ الْأَکْرَمِ الَّذِى خَلَقْتَهُ فَاسْتَقَرَّ فِى ظِلِّکَ فَلا یَخْرُجُ مِنْکَ إِلىٰ غَیْرِکَ أَنْ تُصَلِّىَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَیْتِهِ الطَّاهِرِینَ وَتَجْعَلَنا مِنَ الْعامِلِینَ فِیهِ بِطاعَتِکَ، وَالْآمِلِینَ فِیهِ بِشَفاعَتِکَ.
این رجب مرجّب مکرم است که ما را به آن گرامی داشتی، نخستین ماههای حرام است که ما را برای آن از بین ملّتها اکرام نمودی،ای دارای جود و کرم، از تو خواست میکنیم بهحق ماه رجب و به نام بزرگتر بزرگتر بزرگتر باشکوه و گرامیتری که آن را آفریدی بعد در سایهات استقرار یافت و نموداش از تو به فرد دیگر نمیرسد، بر محمّد و اهلبیت پاکش درود فرستی و ما را در این ماه از عاملین به طاعتت و آرزومندان شفاعتت قرار دهی.
اللّٰهُمَّ وَاهْدِنا إِلىٰ سَواءِ السَّبِیلِ، وَاجْعَلْ مَقِیلَنا عِنْدَکَ خَیْرَ مَقِیلٍ فِى ظِلٍّ ظَلِیلٍ، فَإِنَّکَ حَسْبُنا وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ، وَالسَّلامُ عَلَىٰ عِبادِهِ الْمُصْطَفَیْنَ وَصَلَواتُهُ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِینَ.
خدایا! ما را به راه راست هدایت فرما و استراحتگاه ما را در سایهسار همیشگیات نزد خویش بهترین استراحتگاه قرار ده که تو ما را بسی و چه نیکو کارگشایی هستی و سلام و درود بر همه بندگان برگزیدهاش.
اللّٰهُمَّ وَبارِکْ لَنا فِى یَوْمِنا هٰذَا الَّذِى فَضَّلْتَهُ، وَبِکَرامَتِکَ جَلَّلْتَهُ، وَبِالْمَنْزِلِ الْعَظِیمِ الْأَعْلىٰ أنْزَلْتَهُ، صَلِّ عَلَىٰ مَنْ فِیهِ إِلَىٰ عِبادِکَ أَرْسَلْتَهُ، وَبِالْمَحَلِّ الْکَرِیمِ أَحْلَلْتَهُ.
خدایا! به ما در این روز برکت ده، روزی که آن را برتری دادی و به کرامتت بزرگ نمودی و به جایگاه بزرگ و برتر داخل ساختی، بر آنکه در این روز بهسوی بندگانت فرستادی و او را به مقام با کرامتی برآوردی درود فرست.
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَیْهِ صَلاهً دائِمَهً تَکُونُ لَکَ شُکْراً، وَلَنا ذُخْراً، وَاجْعَلْ لَنا مِنْ أَمْرِنا یُسْراً، وَاخْتِمْ لَنا بِالسَّعادَهِ إِلىٰ مُنْتَهىٰ آجالِنا، وَقَدْ قَبِلْتَ الْیَسِیرَ مِنْ أَعْمالِنا، وَبَلَّغْتَنا بِرَحْمَتِکَ أَفْضَلَ آمالِنا، إِنَّکَ عَلَىٰ کُلِّ شَىْءٍ قَدِیرٌ، وَصَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَسَلَّمَ.
خدایا! بر او درود فرست، درودی همیشگی که برای تو سپاس و برای ما ذخیرهای باشد و در کارمان آسانی قرار ده و آخر عمرمان را به سعادت و نیکبختی ختم کن، در حالی که اعمال اندک ما را پذیرفته و با رحمت بیکرانت ما را به برترین آرزوهایمان رسانده باشی که تو بر هر چیز توانایی و درود و سلام خدا بر محمّد و خاندانش باد.
مؤلّف گوید: این دعا را امام موسی بن جعفر (ع) در آن روزی که آن جناب را به جانب بغداد حرکت دادند بر زبان جاری ساخت و آن روز، روز بیستوهفتم رجب می بود و این دعا از دعاهای برگزیده ماه رجب است.
اهداف بعثت پیامبر اسلام (ص)
با دقت به آیه ۳۶ سوره مبارکه نحل می توان او گفت: خداوند در این آیه شریفه میفرماید: «وَلَقَد بَعَثنا فی کُلِّ أُمَّهٍ رَسولًا أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوتَ» یعنی این که مردم خداوند را عبادت کنند و از طاغوت اجتناب کنند و پیامبرانی برای هر امتی فرستادهایم تا آنها را به خداپرستی دعوت کنند. بعد از این آیه درمییابیم که دعوت مردم به خداپرستی مقصد مهم بعثت پیامبران بوده است.
این چنین با نگاهی به سخن حضرت علی (ع) که در این باره میفرماید: خداوند حضرت رسول (ص) را مبعوث کرد تا وعده خود را انجام دهد و پیامبری را به وسیله او خاتمه دهد، می توان اشاره کرد که: مردم در آن زمان باورها خاص و غیر دینی تعداد بسیاری داشتند و حتی بت پرستی میکردند که حضرت علی (ع) در خطبه یک نهجالبلاغه میفرماید: آنها را از گمراهی به شاهراه توحید هدایت کرده و از چنگال جهالت نجات دادهایم.
ضمن این که آیه ۱۲۹ سوره بقره که یکی دیگر از اهداف بعثت را گفتن میکند می گوید: «رَبَّنَا وَابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِکَ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ وَیُزَکِّیهِمْ ۚ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ.» یعنی این که آموزش کتاب و آموزش حکمت مقصد بعدی از بعثت بوده است که خداوند پیامبری از جنس خود مردم برانگیخته تا آیاتی برای آنها تلاوت کند و کتاب و حکمت را به آنها آموزش دهد.
زیاد تر بخوانید:
دانلود مولودی عید مبعث با صدای مداحان معروف
اعمال مربوط شب و روز مبعث رسول الله
برای پیامبری که تا این مدت هم مبعوث می شود
اعمال و فضیلت های کامل ماه رجب
دسته یندی مطالب
[ad_2]
منبع