ابراهیم حاتمی کیا خستگی ناپذیر سریال «موسی کلیم‌الله» را می سازد_دانشجو

ابراهیم حاتمی کیا خستگی ناپذیر سریال «موسی کلیم‌الله» را می سازد

[ad_1]
به گزارش دانشجو


به گزارش

خبرگزاری موج


، محمود رضوی، تهیه‌کننده فیلم در ابتدای این نشست خبرداد که نسخه انتشار شده تیتراژ در برج میلاد برای اصحاب رسانه ساخته شده است و این نسخه در جای فرد دیگر نمایش داده نخواهد شد.

ابراهیم حاتمی کیا کارگردان نیز با اشاره به نقش سید محمود رضوی، تورج منصوری، کیوان مقدم و علیرضا واعظ در ساخت این تاثییر اصرار کرد که در این فیلم بدون این افراد ساخته نمی‌شد. او در ادامه توضیح درمورد منبع های تحقیق برای نگارش این تاثییر را به نویسندگان آن سپرد.

مصطفوی به گفتن یکی از نویسندگان با اشاره به این که بنای کار در تحقیقات این می بود که بر پایه نگرش شیعه داستان زندگی حضرت موسی اراعه شود، او گفت: با این حال ما چندین دفعه کتاب‌های مقدس ادیان یهود را مطالعه کردیم با بزرگان آن ادیان سخن بگویید کردیم، در تهران با انجمن کلیمیان و نیز در لبنان تحقیقاتی را انجام دادیم اما بنای ما در این سریال و فیلم این نبوده است که نگرش یهودی را بسازیم بلکه تصمیم داشتیم کلام شیعی یا با کلام دیگر نگاه مسلمانان را به داستان حضرت موسی تشکیل کنیم. چون به هر حال تفاوت‌هایی وجود دارد و در نگاه ما حضرت موسی پیامبری برخاسته از سوی خداست که همه کنش و رفتارهای ایشان بر پایه وحی الهی است و می خواستیم وجهی قهرمانانه پررنگ‌تر باشد. از سال ۸۷ و با مرحوم سلحشور تحقیقات را اغاز کردم و سپس در خدمت آقای شورجه و درنهایت آقای حاتمی‌کیا بودم.

در قسمت دیگر این نشست مریلا زارعی بازیگر فیلم با ابراز دلتنگی و خوشحالی‌اش از وجود در این محفل او گفت: کار زیاد سنگینی می بود و همین جا از همه سپاس می‌کنم. برای بازی در این نقش سخن زیاد دارم که باید در زمان فرد دیگر نقل شود. اما برای من نقش مادر حضرت موسی همانند تلاش بین صفا و مروه می بود و در همه زمان فیلمبرداری این احوال را با خودم حمل می‌کردم. من فیلم سخت زیاد کار کردم ولی این تنها فیلمی است که روز آخر و پلان آخر حس کردم بخشی از وجودم کنده شده است و با آن خداحافظی می‌کنم.

آخرین اخبار ورزشی ,فرهنگ وهنر ,تکنولوژی و اقتصادی را در دانشجو دنبال کنید.

مریلا زارعی او گفت: این نقش برای من شگفت می بود و حتماً در زمان اکران از توانایی‌های آن سخن بگویید خواهم کرد، از آقای حاتمی کیا هم سپاس می‌کنم. به‌دست‌آوردن این نقش برای من چیزی همانند معجزه می بود و خدا پشتیبانی کرد تا بتوانم از بعد آن بربیایم و بتوانم از قلب‌های مخاطب داخل شوم.

فرهاد آئیش دیگر بازیگر این فیلم نیز اظهار کرد: از نظر حسی در همه زمان تماشای فیلم همراه با مادر موسی بودم. فکر می‌کنم همه بازیگران فیلم بسیار بودند و هیچ نوع غلوی در کار نبوده است. اصل این ماجرا هم به نظرم مربوط می‌شود به بستری که این فیلم تشکیل کرده می بود؛ یعنی هنگامی یک متن قوی باشد بازیگران به راحتی می‌توانند در آن متن زندگی کنند. آقای حاتمی‌کیا هم زیاد نرم و آهسته به سراغ بازیگر می‌آمد. در قبل هنگامی تدریس می‌کردم به دانشجویان بازیگری می‌گفتم خطرناک‌ترین سد جلوی شما خود کارگردان است چون می‌تواند شما را به هم بریزد ولی در این کار زیاد ظریف با بازیگرها برخورد می‌شد. 

وی درمورد ایفای دو نقش در این فیلم او گفت: برای خود من دلنشین می بود که نقشم چطور دیده می‌شود چون منفی‌ترین و مثبت‌ترین نقش فیلم بر مسئولیت یک نفر می بود. 

بهنام سپاس درمورد ایفای نقش فرعون در این فیلم، او گفت: نقش من نقشی چالش‌برانگیز و ترسناک می بود و از آقای حاتمی‌کیا بابت این نقش سپاس می‌کنم؛ احتمالا اگر فرد فرد دیگر می بود باتجربه طنزی که من دارم، این چنین نقشی را به من نظر نمی‌داد. اولین‌بار می بود که با این تکنولوژی کار می‌کردیم و همه گروه زیاد درجه یک می بود.

او همین طور گفت: این پروژه برای من زیاد شگفت انگیز می بود چون اولین بار هم می بود که با این تکنولوژی کار می‌کردیم.

بهاره کیان‌افشار نیز درمورد ایفای نقش حضرت آسیه در فیلم او گفت: من این زمان را داشتم که شاگردی آقای حاتمی‌کیا را توانایی کنم. فکر می‌کنم لطف خدا می بود که بتوانم در بخشی از یک پروژه بزرگ که احتمالا برای اولین بار در ایران تشکیل می‌شد، وجود داشته باشم.‌ از لحظه‌ای که انتخاب شدم همه آگاهی و قلب خود را همراه داشتم و نمی‌دانم اگر حضرت آسیه ناظر این بازی بودند، نظرشان چه می بود؛ ولی با همه قلب و جانم بازی کردم.

در ادامه تورج منصوری (فیلمبردار موسی کلیم الله) نیز با اشاره به سختی و پیچیدگی کار در این فیلم اظهار کرد: این پروژه برای من همانند دست یافتن به یک آرزوی دوران کودکی می بود. اگر فردی بخواهد کار گروهی را در یک ورکشاپ نشان دهد، سینما بهترین نمونه است تا بگوید که کار گروهی چیست‌. هیچ استودیویی، یک سوم امکاناتی را که ما با دست خالی بنا کردیم، ندارد.‌ آدمی با اسبق ابراهیم حاتمی‌کیا جرأت شگفت انگیز‌ای به خرج داد و به همه ما این جرأت را منتقل کرد. آقای رضوی هم اگر پشت این ماجرا نمی‌ایستاد به نتیجه نمی‌رسیدیم. یقیناً اصرار می‌کنم این سخن‌ها نان قرض دادن به آنها نیست چون به وقتش دعوا هم می‌کنیم.

شکیب شجره هم در قسمت دیگر این نشست اظهار کرد: بازیگری برای من مسیر مقدسی است و این که بتوانم با آقای حاتمی‌کیا کار کنم برایم زیاد مورد قیمت است. جنقشی که من داشتم زیاد خشن می بود و نزدیک به ۵۰ یا ۶۰ ساعت مستندهای مصر باستان را دیدم و با باستان‌شناسانی که با هوش مصنوعی آداب و حرکت مصری‌ها را بازسازی کرده بودند سخن بگویید کردم تا به نتیجه دقیق‌تری برسم و برایم این افتخار می بود که کنار بزرگان این پروژه نقش کوچکی را ایفا کنم.

در قسمت دیگر نشست کارن همایون‌فر آهنگساز درمورد سختی‌های آهنگسازی برای این پروژه او گفت: هیچ زمان توانایی‌ای با این شکوه و عظمت نداشتم. این کار یک اتفاق و نقطه عطف است؛ یعنی جدا از نکاتی که درمورد فیلم دینی نقل می‌شود، نقطه آغازی است برای این که سینما به سمت نزدیک‌شدن به سینمای جهانی برود و بدون این گروه حرفه‌ای این چنین چیزی محال می بود.

کیوان مقدم طراح صحنه و لباس نیز خاطرنشان کرد: برای اولین بار می بود که با حرفه طراحی صحنه به شکلی جدی و با این روش تازه آشنا شدم. حس می‌کنم یکی از مقدس‌ترین کارهایی که می‌توانستم در حرفه خودم انجام دهم همین پروژه موسی کلیم الله (ع) می بود. اولین بار که با آقای حاتمی‌کیا سخن بگویید کردم تنم لرزید از این که یک ذره آبرویی هم که قرار است داشته باشم احتمالا دیگر در این پروژه سنگین نداشته باشم ولی آقای حاتمی‌کیا آنقدر برای این کار زحمت کشید که ما ناچار شدیم خود را هم ردیف استاد کنیم.‌

شهرام خلج طراح گریم نیز در این نشست اظهار کرد: این کار آزمون می بود و کار مهم ما تازه قرار است، اغاز شود.

علیرضا واعظ مدیر نمود‌های اختصاصی نیز اصرار کرد: شجاعت حاتمی‌کیا برای وجود در این پروژه‌ای که اولین کار سینمایی‌اش می بود، مورد قیمت است. او تحت سختی بسیاری می بود و بی‌تعارف می‌گویم که دروازه طلایی ما از مسیر کاری او پیش رفت.

حاتمی‌کیا در ادامه این نشست او گفت: همیشه فیلم‌هایی که ساخته‌ام باید نفس زمانه به آن‌ها می‌خورد و بخشی از فیلم حضرت موسی انتظار و تعریفی می بود که در فیلم حرف های می‌شود. قرآن به‌صراحت می‌گوید که به این بانو وحی شده است و تصمیم شخصی من نبوده و فقطً آن را به عکس کشیده‌ام.

وی در جواب به پرسشی درمورد این که از ساخت این فیلم خسته شده و تصمیم ادامه کار را ندارد، او گفت: هر فردی این چنین فکری‌ کرده، فکر احمقانه‌ای است چون من تازه اغاز کرده‌ام و میخواهم سریال را بسازم. اتفاق زیاد مبارکی با این سریال رخ داده که به ما مطمعن داد و الان نفس همه ما برای ادامه کار باز شده است. ما در یک جزیره جمع شده‌ایم که ان شاءالله ادامه کار را خواهید دید.

محمود رضوی نیز در آخر درمورد بودجه فیلم اظهار کرد: این فیلم اغاز سریال حضرت موسی است که بلافاصله سراغ ساخت آن می‌رویم. در روزهایی که من و برخی از همکاران مشغول آماده کردن فیلم برای جشنواره بودیم آقای حاتمی کیا و آقای منصوری در حال پیش تشکیل برای اغاز سریال بودند. عدد ۱۰ هزار میلیارد که قبلا نقل شده شگفت و غریب است. من از ۱۴۰۱ داخل گروه شدم‌ و این نسخه سینمایی بخشی از کاری است که در قالب چند فصل و سریالی که چند ۱۰ تکه دارد ساخته می‌شود. این کار از چهار پنج فیلم این جشنواره ارزان‌تر است.

 



دسته یندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی

[ad_2]

منبع