«ماریا» تقابل سنت و مدرنیته را نشان میدهد_دانشجو
[ad_1]
به گزارش دانشجو
خبرگزاری موج
، مهدی اصغری ازغدی کارگردان فیلم در ابتدای نشست اظهار کرد: این فیلمی است که هنگامی شروعش کردم، ۲۶ سالم می بود. برای من فیلمی دوستداشتنی است چون ۷۰ درصد کست فیلم جوان می باشند.
علی لدنی تهیهکننده تاثییر نیز اظهار کرد: امیدوارم فیلمهای اجتماعی جایگاه خودشان را در سینمای ایران اشکار کنند و فرصتی برای کارگردانهای جوان فراهم شود. از همه دستاندکاران جشنواره هم سپاس میکنم و امیدوارم همه ضعفها در سال آینده رفع شود. یک سپاس دیگر به فیلمساز بزرگ کشورمان آقای امیر نادری هم بدهکارم که مشوق فیلمسازان جوان کشورمان بودند که تلاش کردند در توکیو به ما روحیه بدهند و تشویق کنند. از آقای جیرانی هم سپاس میکنم و امیدوارم سال آینده از ایشان به شکل مناسبی در جشنواره تقدیر شود.
لدنی خاطرنشان کرد: نوشته فیلم ما موضوعی بهروز می بود، دو نوشته سیستمهای فضای مجازی و جوانانی که جستوجو فیلمسازی می باشند و فرد دیگر سنت است که جامعه ما دچار سنت و مدرنیسم است و تلاش کردیم تقابل این دو را نشان دهیم و نشان دهیم که فرهنگی قوی و هویتقسمت و اثربخش داریم.
اصغری ازغدی در قسمت دیگر نشست درمورد فیلمنامه تاثییر او گفت: وقتی که ما میخواستیم این فیلم را تشکیل کنیم سینمای اجتماعی فروش چندانی نداشت و الان هم یقیناً همینطور است. ما میدانستیم بازار داخل تا اندازهای ناکامیخورده است و ما با نگاه بینالمللی این تاثییر را ساختیم. من فیلم را با مخاطب فرانسوی دیدم و آنها این حس را ندارند که فیلم کند است. من فکر میکنم این از صبر ما در این دوران میآید و سینما ما را به صبر دعوت میکند.
الناز عبادالهی تدوینگر تاثییر نیز اظهار کرد: مطابق تواناییای که داشتم و در سالنهای گوناگون در خارج و داخل ایران فیلم را دیدم ریاکشنهای مختلفی ناظر بودم. خارجیها مشکلی با ریتم نداشتند ولی در رابطه با این مساله در ایران اگر ریتم کند است باید من طرف مخاطب را بگیرم. ما به نسخههای مختلفی رسیدیم اما این نسخهای می بود که کارگردان تاثییر برای وجود بینالمللی انتخاب کرده می بود.
اصغری ازغدی درمورد ایده فیلم او گفت: سالها قبل دوستی داشتم که فیلم مختصر تشکیل میکرد. اثری ساخت که خانمی از یک خانواده سنتی در این فیلم نقش یک زن روسپی را بازی کرده می بود و چند سال سپس دوست کارگردانمان تکهای از آن فیلم را در فضای مجازی نشان داد و اتفاق خوبی در پی آن رخ نداده می بود. این مساله در ذهن من باقی مانده می بود که بعدها سراغش رفتم تا آن را بسازم.
او گفت: هر اتفاقی در زندگیام رخ میدهد با فیلمهایی که دیدهام قیاس میکنم و قطعا فیلم بعدی من توانایی متغیری خواهد می بود و فیلم هیچ آسیبی به هیچ قومی نمیزند و میانجیگری پدربزرگ هم عکس خوبی از سنت میدهد.
کامیاب گرانمایه بازیگر تاثییر نیز اظهار کرد: روال انتخاب من اینگونه می بود که من از سال ۹۸ شاگرد آقای اصغری بودم. به من انها گفتند به دفتر بیا تا متنی را تمرین کنیم و من اصلا فکر نمیکردم اثری سینمایی باشد. چند ماه تمرین کردیم و سپس به روز فیلمبرداری رسیدیم. توانایی کار کردن با بازیگران حرفهای رویایی می بود.ض
اصغری ازغدی درمورد ارجاعات فیلم به آثار گوناگون تاریخ سینما اظهار کرد: علت این ارجاعات این می بود که ما درمورد یک شخصیت فیلمساز فیلم ساختهایم و طبیعتا هنگامی درمورد سینما سخن میزنیم بهترین راه برای فهمیدن سینما یادآوری فیلمهای بزرگی است که در سینما داشتیم. من خودم را در جایگاهی نمیبینم که به بقیه بگویم چطور زندگی کنند و من فهمیدن خودم از زندگی شخصیام را میسازم.
مهشید خدادی نیز در ادامه اظهار کرد: ماریا اولین توانایی من می بود و همه عوامل زیاد همراه بودند. کار گروهی و حمایتی که همه داشتند برایم فراموشنشدنی است. فکر میکنم این فیلم خوششانسی بزرگی می بود و از طرفی هر ثانیه این فیلم برای من سخت می بود تا خودم را به این گروه حرفهای برسانم.
امید اکبری طراح صحنه نیز اظهار کرد: ما چند ماهی درمورد قوم بلوچ تحقیق داشتیم. همه المانها از بلوچستان تهیه شد و تلاش کردیم همه عوامل حسی که از این سنت وجود دارد را بچشند.
صادق سهرابی نیز اظهار کرد: جنبههایی از فیلم به قوم بلوچ و این کهندیار رستم میپردازد و در ستایش این قوم است. یادم است آقای اصغری در روزهای اولی که هم را دیده بودیم در خطه جنوب به نتیجه رسیده بودیم و درمورد موسیقی هم من پیشنهادی داشتم و من فکر میکنم فیلم از یک نگاه و جنبه معرفتی به قوم بلوچ مینگرد که در زیاد از کارها زیاد سطحی و کارت پستالی به قوم بلوچ نگاه شده است.
کارگردان درمورد ریتم تاثییر او گفت: ریتم تند و کند وجود ندارد و او گفت و گو درمورد این نوشته باید بازدید مناسب یا غیرمناسب بودن ریتم باشد. این او گفت و گو پیچیدهای است و این فیلم با این قصه و ماجرا مخاطبان اختصاصیتری دارد و این فیلم به آنچه که هدفش بوده، رسیده است و پیروزیهایی که فیلم داشته این قضیه را اثبات کرده است.
او گفت: من همه نقدها را میشنوم اما نگاهم باید به دهان بزرگان باشد و ما هنگامی نقد میکنیم باید حواسمان باشد که چه میگوییم و تعداد بسیاری از فیلمسازان بزرگ ما برای این نقدها کشورمان را ترک کردهاند. امیدوارم همه در فضای عادلانهای درمورد فیلم سخن بگویید کنیم.
داوود ملکحسینی مدیر فیلمبرداری نیز اظهار کرد: نقد، اگر نقد سازندهای باشد ما گوش میدهیم. ما با فیلم ساختنهایمان مشق میکنیم، این فیلم واقعا کار سختی می بود.
دسته یندی مطالب
[ad_2]
منبع